De Consumentenbond noemt luchtvaartmaatschappij Transavia een stuk minder flexibel dan andere vliegmaatschappijen als het gaat om het wijzigen of annuleren van vliegtickets. De bond zocht uit hoe soepel vijftien Europese luchtvaartmaatschappijen zich opstellen bij wijzigingen of annuleringen.

Als de aanbieder annuleert, moet deze de kosten van het ticket binnen zeven dagen terugbetalen. Als consumenten annuleren, kunnen luchtvaartmaatschappijen zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan.

De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn sinds de coronacrisis juist flexibeler geworden, aldus de Consumentenbond. "Zo kunnen consumenten bij Air France en KLM tot de dag van vertrek elk ticket kosteloos omboeken of annuleren en hun geld terugvragen."

"Ook de meeste prijsvechters stellen zich flexibel op. Bij Pegasus kunnen klanten tot twee uur voor vertrek hun reis nog gratis wijzigen door van het ticket een zogenoemd open ticket te maken. Het ticket staat dan on hold en de reiziger geeft pas later een nieuwe reisdatum door. Bij Eurowings kunnen klanten zelfs tot veertig minuten voor vertrek hun reis nog uitstellen - onbeperkt, zonder extra kosten."

35 euro per enkele reis voor een wijziging

Transavia blijkt echter onderaan te bungelen als het gaat om flexibiliteit, aldus de Consumentenbond. De luchtvaartmaatschappij rekent voor een wijziging 35 euro per persoon per enkele reis. Reizigers kunnen bij het boeken voor 9 euro per ticket kiezen voor flexibelere voorwaarden, maar dat blijft minder ruimhartig dan andere maatschappijen. Zo moeten de route en het reisgezelschap gelijk blijven en moet de reis minimaal 48 uur voor vertrek gewijzigd worden.

"Dus consumenten die vlak voor de (terug)vlucht positief testen op corona, zijn te laat om nog kosteloos te wijzigen", aldus de Consumentenbond. "En ze krijgen geen geld terug als ze hun vlucht annuleren."

Transavia laat weten dat het kiest voor een lage basisprijs en dat klanten daarbij kiezen voor extra flexibiliteit waar zij dat nodig achten. Bovendien zegt de budgetmaatschappij de kosten voor het omboeken al te hebben verlaagd.

Overigens denkt Transavia dat de door de Consumentenbond geschetste problemen komende zomer minder zullen spelen. "Met de voortschrijdende vaccinatiegraad en de dalende besmettingen verwachten wij niet dat de kleurcodes door de overheden continu zullen verspringen."