Drankenfabrikant Lucas Bols had een moeilijk boekjaar. Door de coronacrisis verkocht het veel minder drank aan horeca, een grote afzetmarkt voor het bedrijf, en moest het miljoenen euro's afschrijven op zijn jenevermerken en andere producten. Daarnaast is de populariteit van de gedistilleerde dranken al jaren tanende, meldt Bols donderdag bij zijn jaarcijfers.

Door de afschrijving van in totaal 8,9 miljoen euro eindigde Bols in de rode cijfers. Het nettoverlies over het afgelopen boekjaar, dat liep tot 31 maart, bedroeg 8,6 miljoen euro. Een jaar eerder boekte Bols nog een winst van 9,2 miljoen euro.

Door lockdowns daalde de omzet met bijna een derde. Dit kwam voornamelijk door de sluiting van cafés en restaurants in veel landen, maar ook reisrestricties zaten de drankverkoop dwars.

Merken die vooral in supermarkten en slijterijen worden verkocht, zoals Passoã en Nuvo, deden het juist beter doordat mensen tijdens lockdowns vaker thuis cocktails maakten.