De NS denkt tot het einde van de huidige concessie, die tot 2025 loopt, 3,5 miljard euro minder te verdienen dan voor de coronacrisis werd verwacht. Het bedrijf houdt daarbij rekening met veranderend reizigersgedrag omdat er meer thuisgewerkt zal worden, zegt de spoorvervoerder in zijn jaarrapportage voor 2020.

Dat het de NS vorig jaar niet voor de wind is gegaan, was al bekend. Tijdens de coronacrisis werden mensen dringend geadviseerd thuis te blijven en werd er in de tweede helft van het jaar bijna niet meer met de trein gereisd.

Dat duwde de vervoerder 2,6 miljard euro in het rood. 1 miljard euro daarvan was het gevolg van gemiste reizigersinkomsten, maakt het bedrijf woensdag bekend. De rest had te maken met afwaarderingen van vervoerscontracten.

Daarom heeft het kabinet besloten 93 procent van de kosten die het bedrijf in 2020 maakte op zich te nemen. Om hoeveel geld dat gaat is niet duidelijk, maar het financiële gat zou daarmee verkleind worden tot 150 miljoen euro. Ook in de eerste helft van 2021 zal het kabinet nog voor een groot deel bijdragen in de kosten.

NS verwacht 'blijvende veranderingen in reizigersgedrag'

De NS verwacht ook dat het huidige contract voor het hoofdrailnet, dat afloopt in 2025 maar zo goed als zeker verlengd wordt, fors minder waard wordt de komende jaren. De vervoerder denkt de komende vier jaar 3,5 miljard euro minder binnen te halen dan begroot aan het begin van de concessie. Volgens het bedrijf zullen er de komende jaren "blijvende veranderingen in het reizigersgedrag zijn, door onder andere meer thuiswerken".

Eerder maakte de spoorvervoerder al bekend dat hij 1,4 miljard euro wil besparen tegen 2025. Daarvoor zouden er zo'n 2.300 banen verdwijnen en enkele investeringen die minder opbrachten worden geschrapt. Zo zullen een aantal spitstreinen waar geen reizigers in zaten, worden afgeschaft.

Van stiptheidsproblemen leek de NS dan weer geen last te hebben gehad het afgelopen jaar. In 93,5 procent van de gevallen kwamen reizigers op tijd aan op hun bestemming.