Aanbieders van vakantiehuisjes zouden vaak met onduidelijke prijzen werken waardoor het voor consumenten niet meteen duidelijk is wat ze aan een vakantie kwijt zijn. Soms betalen ze tot wel 160 euro meer dan de oorspronkelijke prijs. Daardoor is het moeilijker om vakanties te vergelijken, blijkt woensdag uit onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond bekeek het boekingsproces en de bijkomende kosten van zestien vakantieparken. Alle bedrijven brengen bijkomende kosten in rekening, zoals toeristenbelasting, kosten voor bedlinnen, reserveringskosten en kosten voor de eindschoonmaak. Maar elf van de zestien parken namen die kosten niet mee in de beginprijs.

Bij het vakantiepark De Eemhof van Center Parcs komt voor een huisje bijvoorbeeld nog 161 euro boven op de prijs van 1,312 euro. Bij het park Hoog Vaals van Landal GreenParks stijgt de oorspronkelijke prijs van 329 euro voor een huisje naar 452 euro, maar liefst 123 euro meer dus. Landal heeft tegenover de Consumentenbond erkend dat er ruimte is voor verbetering.

De Consumentenbond noemt ook een aantal aanbieders van parken dat het wel goed doet. Zo is het bij Vakantiepark Beekse Bergen, TopParken, Droomparken, de Leistert en Bungalow.Net wel meteen duidelijk wat je in totaal kwijt bent.