Het Verenigd Koninkrijk wil de kwaliteit van zijn treinnetwerk drastisch verbetern en richt daarom het overheidsbedrijf Great British Railways op. Er blijft ruimte voor marktwerking, maar alles zal meer centraal worden aangestuurd. "De vieze broodjes van in het verleden komen niet terug", zegt de Britse minister van Transport aan persbureau Reuters.

Premier Boris Johnson maakte de grootste hervorming van het Britse spoornetwerk in een kwarteeuw donderdag bekend. "Reizigers hebben te lang niet de dienstverlening gehad die ze verdienden", vindt hij. Daarom moet er meer centrale planning komen.

Tussen 1994 en 1997 werd het Britse spoor geprivatiseerd, wat heeft geleid tot een mengelmoes aan uitbaters en veel klachten over veel te hoge ticketprijzen, slechte dienstverlening en te late treinen. Volgens Johnson was het tot nu toe onmogelijk voor reizigers en centrale organen om te bepalen bij welk bedrijf exact de fout lag, waardoor mensen vaak niet wisten bij wie ze verhaal moesten halen.

"Dat complexe en gebroken systeem eindigt vandaag", zegt transportminister Grant Shapps aan Reuters. Hij voegde daar wel meteen aan toe dat er niet teruggegaan wordt naar het oude British Rail, dat tot 1994 de spoorwegen aanstuurde. "Ik wil een eenvoudig ticketsysteem en de slechte broodjes die we toen serveerden op treinen komen ook niet terug."

Het nieuwe overheidsbedrijf zal de spoorwegen zelf uitbaten en beheren, de ticketprijzen bepalen en contracten onderhandelen met privébedrijven die de treinen uitbaten.