Het tekort aan chips kost de wereldwijde autosector veel geld. Begin dit jaar werd de financiële impact nog op 61 miljard euro geschat, maar inmiddels is dat bedrag opgelopen tot 110 miljard dollar (ruim 90 miljard euro). Dat blijkt vrijdag uit een raming van onderzoeks- en adviesbureau AlixPartners.

AlixPartners denkt dat autoproducenten als gevolg van het chiptekort dit jaar 3,9 miljoen voertuigen minder zullen bouwen. Eerder werd nog gerekend op een productieverlies van 2,2 miljoen auto's.

Verschillende grote autobedrijven hebben al fabrieken of productielijnen moeten stilleggen vanwege een gebrek aan chips. Het gaat bijvoorbeeld om Ford Motor, General Motors (GM), Volkswagen, Toyota en Daimler. Meerdere fabrikanten hebben al laten weten dat de productie dit jaar flink lager zal uitvallen.

Chipbedrijven hebben vanwege de grote vraag naar chips voor bijvoorbeeld laptops, smartphones en spelcomputers moeite om aan de vraag vanuit de auto-industrie te voldoen. Doordat mensen vanwege de pandemie meer thuiswerken en meer vrije tijd thuis doorbrengen, is de vraag naar chips voor consumentenelektronica flink toegenomen.

De onderzoekers van AlixPartners denken dat de autosector nog wel enige tijd met dit probleem te kampen zal hebben.