Vakbond FNV sleept winkelketen Wibra voor de rechter in een conflict over uren die personeelsleden al wel betaald hebben gekregen, maar nog niet hebben gewerkt. De bond vindt dat de keten misbruik maakt van loonsteun (NOW-regeling) van het kabinet, maar Wibra zegt zich aan cao-regels te houden en is zich van geen kwaad bewust.

De FNV eist dat alle uren die Wibra via de zogeheten NOW-regeling gecompenseerd gekregen heeft, worden kwijtgescholden.

Via de NOW-regeling kan 80 procent van de loonkosten in coronatijd door de overheid worden gecompenseerd. Wibra heeft de niet-gewerkte uren tijdens de lockdown genoteerd en wil dat de medewerkers die in de zomer komen inhalen.

Volgens de FNV eet de discounter daarmee van twee walletjes. "Het is ongehoord dat Wibra deze lockdownrekening, die al door de belastingbetaler is betaald, ook nog eens bij de werknemers neerlegt", zegt FNV-vakbondsbestuurder Linda Vermeulen.

'Minister had moeten ingrijpen'

Het aantal in te halen uren kan volgens de FNV oplopen tot zo'n veertig, vijftig of zelfs honderd uur, die boven op de te werken uren in de zomer komen. "Combineer dat maar eens met een tweede baan of met je gezin. Wij hadden liever dat de minister had ingegrepen. We zijn nu genoodzaakt om naar de rechter te stappen. Aan de NOW moeten veel meer voorwaarden worden gesteld", zegt Vermeulen.

Daarnaast wil de FNV met Wibra in gesprek over hoe er met de overige 20 procent van de uren, die niet via de NOW-regeling zijn gecompenseerd, moet worden omgegaan.

Wibra zegt nog geen dagvaarding te hebben ontvangen, maar een eventuele rechtszaak "met vertrouwen tegemoet te zien". De keten legt in een reactie aan NU.nl uit dat het idee van plus- en minuren al jaren wordt toegepast in de cao in de branche.

"We benadrukken dat iedereen gewoon wordt betaald volgens contracturen: onze medewerkers werken de ene maand wat meer uren en de andere maand wat minder uren, voor een vast maandsalaris. Ook de bewering van FNV dat alle minuren nog deze zomer ingehaald moeten worden, wijzen we van de hand", klinkt het.

Meer winkelketens gaan 'creatief' om met overuren

De FNV ziet dat Wibra niet de enige winkelketen is die "heel creatief" is om "de rekening van de lockdown bij de werknemers neer te leggen". Bij juweliersketen Lucardi speelt eenzelfde soort probleem, waar de keten medewerkers tientallen uren die eigenlijk al vervallen moesten zijn, wil laten overwerken.

Parfumerie Douglas probeerde de niet-gewerkte uren zonder instemming van werknemers te verrekenen met hun vakantiedagen. Douglas heeft al toegegeven fout te zitten, maar blijft volgens de FNV druk uitoefenen op medewerkers om gratis te komen werken.