Koffieketen Starbucks is in de Verenigde Staten met zijn verkopen weer volledig hersteld van de coronadip van vorig jaar. Ook doet het Amerikaanse concern in de belangrijke markt China weer goede zaken. Daarom verhoogt Starbucks zijn financiële verwachtingen voor het hele boekjaar, maakte het bedrijf dinsdagavond bekend.

Voor het meten van het herstel in zijn thuismarkt kijkt Starbucks naar de verkopen in filialen die al langer dan een jaar open zijn. Die lagen afgelopen kwartaal, dat bij Starbucks eindigde op 28 maart, 9 procent hoger dan een jaar geleden. Starbucks lijkt er onder meer van te profiteren dat de VS redelijk snel is met het vaccineren tegen COVID-19.

Ook in de rest van de wereld gingen er meer luxe koffies, andere dranken en snacks over de toonbank. Dit kwam met name doordat de verkopen in China bijna twee keer zo hoog uitkwamen als in de eerste drie maanden van 2020. Destijds begon de coronapandemie in China en zorgde daar al in een vroeg stadium voor economische ontwrichting.

Starbucks zegt "erg tevreden" met de cijfers te zijn. De totale omzet kon hierdoor met 11 procent aandikken tot 6,7 miljard dollar (ruim 5,5 miljard euro) en ook de winst per aandeel ging omhoog. Volgens het bedrijf betekent dit dat de omzet en winst in het hele gebroken boekjaar, dat eind september eindigt, waarschijnlijk ook wat hoger uitkomt dan eerder voorzien.

Wat opvalt, is dat Starbucks er in de VS niet zozeer meer klanten bijgekregen heeft. Het aantal transacties aan de kassa ging namelijk omlaag vergeleken met een jaar eerder. Amerikanen die naar Starbucks gingen, gaven de laatste tijd per bezoek echter een stuk meer uit dan voorheen.