Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 29 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Eten en drinken 'on the go' is 'here to stay'

Door NU.nl

27 apr 2021 om 11:28Update: 2 jaar geleden
nujij comment243 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Koffie to go was al langer een bekend fenomeen in het Nederlandse straatbeeld, maar sinds de horeca dicht is, worden steeds vaker kleinere hapjes of zelfs hele maaltijden 'on the go' genuttigd. Ingegeven door de pandemie zet de horeca meer in op hybride en dat blijft ook na de coronacrisis zo. Dat zegt directeur Jan Willem Grievink van voedselkennisinstituut FSIN in gesprek met NU.nl.

"De horeca wedt niet langer op één paard", zegt Grievink. Dat is nu veelal nog noodgedwongen zo, maar zal ook na corona het geval zijn, meent hij. "Iedereen die dat enigszins kan, biedt nu koffie to go aan, met iets lekkers erbij. Daarmee is de omzet zeker niet gered, maar het zorgt voor een beetje cash."

Vooral horeca die op locaties zitten waar mensen langskomen, profiteren daarvan. "Zoals bij fiets- en wandelroutes of bij parken. Horeca met locaties bij grote pleinen en buitengebieden verkopen veel koffie to go." Dat het gratis bakkie bij de supermarkt nu niet mag, helpt ook.

Daar komt bij dat op producten als koffie en het bijbehorende lekkers hoge marges zitten. "Zoals op een muffin of bagel", aldus Grievink. De omzet van koffiecorners daalde vorig jaar niet zo hard als die van restaurants, maar nog wel flink met bijna 40 procent. "Dat komt doordat je nergens kunt zitten, waardoor natuurlijk toch minder geconsumeerd wordt."

Hele diners al wandelend opeten

IJssalons hielden zich wat dat betreft met een min van iets meer dan 10 procent veel beter staande. "Zij zijn vorig jaar enige tijd helemaal dicht geweest en hebben nu nog te maken met beperkingen, waardoor niet alle capaciteit ingezet kan worden." Met lange rijen voor de deur op een warme dag tot gevolg. Niet alleen de ijssalons maar ook de reguliere horeca waagt zich steeds meer aan de verkoop van ijs.

"De horeca doet allerlei creatieve dingen om aan wat omzet te komen, zoals schepijs verkopen." Het nieuwste fenomeen zijn de zogenoemde walking dinners die in steeds meer steden in opkomst zijn. "Daar kun je ook meer omzet uit halen", zegt de directeur van FSIN. Het concept is simpel: via een wandeling van restaurant naar restaurant om daar een deel van de maaltijd op te halen en met bord in de hand verder.

Ook zijn er al gelegenheden gesignaleerd die tafels en stoelen to go verhuren. "Voor 1 euro, die kun je dan ergens neerzetten om iets te eten en drinken en weer terugbrengen." Maar van al deze creatieve concepten kan de horeca niet leven, maar ze zullen wel blijven bestaan, naast het traditionele model. "Restaurants hebben definitief andere concepten ontdekt, zoals de foodtruck en bezorgbox. Dat zal ook blijven", verwacht Grievink.

Na to go komt grab & go

Een ander fenomeen dat steeds populairder wordt, is volgens hem 'grab & go'. "Waarbij het halen van een drankje of hapje geen tijd kost. In een gewone supermarkt moet je de hele winkel door voor een banaan of muffin. Dat willen mensen niet meer." Supermarkten spelen daarop in met de kleinere winkels, waarbij Albert Heijn ver vooropliep met de AH to go.

"Andere ketens hebben nu ook dat soort formules en ook steeds vaker zonder bediende kassa." Het zijn vooral de jongere generaties die sowieso veel meer buiten de deur consumeren. En dat mag steeds minder tijd kosten. "We hebben last van tijdsarmoede, dus alles wat tijdswinst oplevert, wordt omarmd."

Beeld: ANP
nujij comment243 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Economie

NUjij: Uitgelichte reacties

Nietsiswathetlijkt
27 apr 2021 om 15:27
Nee en dat ga ik ook niet doen. Die zogenaamde tijdsarmoede wordt ons alleen maar opgedrongen omdat alles draait om hoe vaak kan er geld verdiend worden aan een mens zolang die op deze aarde vertoeft. Wat wel duidelijk is dat deze pandemie allerlei nieuwe verdienmodellen heeft opgeleverd en die zullen ook ingezet worden na deze pandemie. Was er in het begin van de pandemie nog de bezinning we moeten het echt is anders gaan doen is inmiddels alweer ingehaald door de commercie die maar één doel heeft. Zoveel mogelijk geld verdienen aan alles wat leeft op deze planeet. Die zogenaamde verduurzaming waar velen het over hebben is een grote farce zolang wij maar één ding nastreven. Het creëren van nog meer verdienmodellen.
Respect: 👍 37Reacties: 💬 4
Reageer
Divad23
27 apr 2021 om 15:15
Mooie ontwikkeling en evolutie weer. Goed voor busine$, slecht voor de rest. Ik weet nu al dat dit weer meer zwerfafval gaat opleveren. Zou leuk zijn als de boetes voor het dumpen op straat vertienvoudigd worden. Als je überhaupt gepakt wordt uiteraard. Je zou ondernemers eigenlijk moeten laten meebetalen voor meer prullenbakken op de looproutes ipv alleen de lusten van de verkoop. Je weet immers hoe de mens in elkaar steekt.
Respect: 👍 17Reacties: 💬 5
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment243 reacties

Net binnen

  • 19:02
    VideoMallorca bedolven onder uniek pak sneeuw
  • 18:38
    Imposante recordreeks Athletic-aanvaller Iñaki Williams na 251 duels ten einde
  • 18:35
    Wat is etnisch profileren en waarom wordt het niet meer gedaan?
  • 18:11
    Heitinga genoot van debuut: 'Maar heb me ook mateloos geërgerd'

Meest gelezen

  • 1
    Peperdure piepers maken patatje prijziger
  • 2
    Spookrijder op A2 was met dreumes op de achterbank op de vlucht voor politie
  • 3
    Deze familie woont met drie generaties op een boerderij: 'We delen alles'
  • 4
    Finland denkt dat Rusland mogelijk betrokken was bij koranverbranding in Zweden
  • 5
    Ajax maakt onder Heitinga einde aan dramatische reeks door Excelsior te verslaan


Nieuwsvideo's

  • Mallorca bedolven onder uniek pak sneeuw
    Mallorca bedolven onder uniek pak sneeuw
  • Vuurbal doordat bewaker tros ballonnen in brand steekt
    Vuurbal doordat bewaker tros ballonnen in brand steekt
  • Amalia laat haar dansmoves zien tijdens bezoek aan Bonaire
    Amalia laat haar dansmoves zien tijdens bezoek aan Bonaire
  • Beelden tonen explosie op dak van Iraanse wapenfabriek
    Beelden tonen explosie op dak van Iraanse wapenfabriek

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden