Studenten dienen klacht in tegen Shell voor 'misleidende' reclame
In de reclamecampagne van Shell wordt beweerd dat de CO2 die de klant uitstoot, wordt gecompenseerd met het betalen van een extra eurocent per liter brandstof. "De CO2-compensatie die Shell aanbiedt, schiet op veel punten tekort en is bovendien onzeker", zegt student Lisa van Langen.
Een van de beloftes van Shell is om bossen in Peru te beschermen tegen kap. "Wij tonen aan dat dit bos ook in de jaren voordat Shell dat bos beschermde niet werd gekapt", aldus Van Langen. "Bovendien nemen de bossen door klimaateffecten steeds minder CO2 op en zou het bos kunnen afbranden."
Reclame Fossielvrij en Greenpeace Nederland steunen de klacht van de studenten en pleiten voor een totaalverbod op fossiele reclame. De gemeente Amsterdam maakte in december al bekend te gaan onderzoeken of het dat soort reclame kan weren uit de publieke ruimte.
De Reclame Code Commissie bevestigt aan NU.nl dat er een klacht is ingediend tegen Shell, maar treedt verder niet in detail.
Shell zegt dat de commissie eerdere soortgelijke klachten al afwees. "Twee weken geleden nog oordeelde de Reclame Code Commissie dat het gebruik door Shell van CO2-credits in overeenstemming is met de geldende standaarden en dat de onttrekking van CO2 uit de atmosfeer zowel uit de aanplanting van nieuw bos als uit bescherming van bestaand bos kan bestaan", laat het bedrijf weten. "De Reclame Code Commissie heeft eerder al geconcludeerd dat onze uitingen over CO2-neutraal rijden niet misleidend zijn."