Boeing houdt tientallen toestellen van het type 737 MAX aan de grond. Dat doet de vliegtuigbouwer vanwege een elektronisch mankement dat moet worden verholpen. De toestellen zijn een paar maanden geleden pas weer vrijgegeven voor gebruik, nadat ze maandenlang aan de grond moesten blijven vanwege twee dodelijke rampen in korte tijd.

Boeing heeft het potentiële probleem bij sommige MAX-toestellen geïdentificeerd en zestien klanten die dergelijke toestellen in gebruik hebben, gewaarschuwd ze niet te gebruiken. Volgens de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaat het om een productieprobleem dat van invloed is op een specifieke groep vliegtuigen in plaats van op de hele vloot. Het gaat dus niet om alle 737 MAX-vliegtuigen, maar om een beperkt deel ervan.

Alle toestellen van de 737 MAX stonden sinds het voorjaar van 2019 wereldwijd aan de grond na twee ongelukken binnen enkele maanden. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was. Door de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen 346 mensen om het leven.

Het probleem is nu niet gerelateerd aan het malheur van destijds, meldt Boeing. Niettemin betekenen de problemen zeer waarschijnlijk een nieuwe deuk in het vertrouwen in de vliegtuigproducent.

Het zou gaan om circa negentig toestellen die aan de grond moeten blijven vanwege het mankement, van onder meer de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines, Southwest Airlines en American Airlines. Boeing weet niet precies hoelang het gaat duren voordat het probleem verholpen is. Dat kan volgens een woordvoerder een paar uur of een paar dagen kosten.

Het mankement heeft geen gevolgen voor KLM en Transavia. Zij gebruiken geen vliegtuigen van het betreffende type.

Hierdoor konden de Boeing 737 MAX-vliegtuigen neerstorten
70
Hierdoor konden de Boeing 737 MAX-vliegtuigen neerstorten