Spoorbeheerder ProRail verwacht de komende tijd extra goederentreinen te moeten inpassen om de vracht te vervoeren van vertraagde schepen die vanuit het Suezkanaal in Rotterdam aanmeren. Ook de bezettingsgraad van de goederentreinen zal opgeschroefd moeten worden, zo laat ProRail dinsdag weten.

Zestig van de ruim vierhonderd schepen die door het vastlopen van het containerschip Ever Given op 23 maart vertraging hebben opgelopen, hebben Rotterdam als eindbestemming. Onder die 60 vaartuigen zijn 56 containerschepen. Deze verwachte toestroom zal deels over het spoor vervoerd moeten worden.

ProRail verwacht "een paar treinen per dag extra als gevolg van de blokkade in het Suezkanaal". "En dat voor een paar weken", zegt Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling, op de site van de spoorwegbeheerder. ProRail werd eerder tijdens de Brexit en aan het begin van de coronacrisis met een dergelijke situatie geconfronteerd.

"De aanvragen zijn nog niet binnen, maar we zijn goed voorbereid. We hebben inzichtelijk op welke treinpaden we nog treinen kwijt kunnen", aldus De Hart. "Het is een puzzel, maar die extra treinen krijgen we wel weg." De extra belasting van het spoor heeft geen gevolgen voor personenvervoer. "Het reizigersvervoer gaat gewoon door volgens dienstregeling", zegt de woordvoerder.

ProRail is blij met de extra inzet van goederentreinen. Het past volgens de woordvoerder in het plan van Nederland "het spoor meer te benutten uit oogpunt van duurzaamheid, veiligheid en mobiliteit, om zo files op de weg te voorkomen". Het aandeel goederenvervoer op het spoor is nu 5 tot 6 procent, zegt De Hart. De overheid wil dat percentage verhogen en stimuleert goederenvervoer via spoor met subsidies. Daarvoor is 2,5 miljoen euro beschikbaar.