Luchtvaartmaatschappij Air France krijgt een financiële injectie van 4 miljard euro. Daarover zijn het bedrijf, de Franse staat en de Europese Commissie (EC) het eens geworden, meldt moederbedrijf Air France-KLM dinsdag in een persbericht (pdf). Het akkoord komt op een uitgelezen moment, omdat Air France-KLM afkoerst op een operationeel kwartaalverlies van naar verwachting 1,3 miljard euro.

De nieuwe injectie van 4 miljard bestaat uit 3 miljard aan leningen en een aandelenemissie van 1 miljard. Tijdens het paasweekend werd al duidelijk dat de partijen dicht bij een akkoord waren. Als onderdeel van de deal kwam Air France-KLM met voorlopige cijfers over het eerste kwartaal, die vanwege de aanhoudende coronacrisis dieprood zijn.

De financiële injectie komt bovenop de 7 miljard euro steun die de Franse staat vorig jaar al verleende aan de noodlijdende vliegmaatschappij, tevens partner van KLM. Over extra steun voor de Nederlandse maatschappij wordt nog onderhandeld.

KLM zegt dinsdag in een reactie verheugd te zijn met de steun voor de partner. "Dit is een heel belangrijke stap voor de Air France-KLM Group en Air France. Dit zorgt voor verdere versteviging van de financiële basis van de groep. Dit is nodig gezien de enorme negatieve gevolgen van COVID-19 op de luchtvaart."

Gesprekken over steun aan KLM lopen nog

Ook de Nederlandse Staat is akkoord met de steun aan Air France. Nederland heeft 14 procent van de aandelen van Air France-KLM in handen. Dit belang van de Nederlandse staat zal verwateren. Als Air France het maximaal toegestane aantal nieuwe aandelen uitgeeft, is het belang van Nederland nog maar 9,3 procent. De Franse staat heeft ook een belang van 14 procent, maar zal dat verder uitbouwen.

Demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra is niet bang dat hij daardoor de greep op Air France-KLM verliest. "De Nederlandse staat blijft een grote aandeelhouder." Hij wijst er bovendien op dat het kabinet vorig jaar bij de onderhandelingen over een eerste pakket noodkredieten al extra garanties heeft bedongen over de positie van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt.

KLM heeft laten weten dat het, in tegenstelling tot zusterbedrijf Air France, op korte termijn geen "acute noodzaak" ziet om het eigen vermogen te versterken. De Nederlandse overheid heeft daarom besloten nog niet opnieuw de portemonnee te trekken, meldt Hoekstra aan de Tweede Kamer.

Het bedrijf zou in ruil voor extra steun waarschijnlijk kostbare start- en landingsrechten (slots) op Schiphol moeten inleveren. Dat offer wil KLM alleen brengen als het echt niet anders kan. Air France geeft als onderdeel van het akkoord achttien slots op de luchthaven Orly in Parijs op.

Air France-KLM zit op schuldenberg

Air France-KLM zit sinds de uitbraak van de coronacrisis diep in de problemen, doordat reizigersaantallen ongekend hard zijn gedaald terwijl de uitgaven gewoon doorliepen. De schuldenberg van het bedrijf is daardoor inmiddels opgelopen tot vele miljarden.

Hoewel Frankrijk en Nederland vorig jaar al steun boden van in totaal 10,4 miljard euro, waarvan 3,4 miljard van de Nederlandse Staat, was extra steun toch noodzakelijk.