De hamsterwoede naar aanleiding van de lockdowns heeft vooral de grote merken geen windeieren gelegd. Samen bezorgden de zogenoemde A-merken de Nederlandse supermarkten een omzet van 9,9 miljard euro, 10,7 procent meer dan vorig jaar. Rijst, pasta en conserven waren de populairste hamsterproducten, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI Nederland.

Vlak voor de eerste lockdown in maart werd aangekondigd, trokken Nederlanders massaal naar de winkel om boodschappen in te slaan uit angst voor tekorten. Dat bleek uiteindelijk wel mee te vallen, maar het heeft producenten van voeding en toiletpapier een mooie extra duit opgeleverd.

IRI Nederland stelde een top tien samen van de producten die de sterkste verkoopgroei in maart lieten zien. Rijst was de grote favoriet. De verkoop daarvan steeg met 180 procent. Daarnaast kochten mensen veel conserven, toiletpapier en verzorging. Handzeep, een noodzaak tijdens de coronacrisis, valt ook onder die laatste categorie.

Top 10 hamsterproducten

Bron: IRI Nederland

De merken die het beste verkochten waren soepmaker Unox, groentefabrikant HAK en frietproducent Aviko.

Top 10 hamstermerken

Bron: IRI Nederland