Het is nog onduidelijk hoelang het gaat duren om het vastgelopen containerschip dat het Suezkanaal blokkeert los te krijgen. Dat zegt een woordvoerder van het baggerbedrijf Boskalis, dat via zijn dochteronderneming SMIT Salvage probeert het probleem te verhelpen. Wel tekent zich inmiddels een plan van aanpak af.

Het 400 meter lange schip Ever Given kwam eerder deze week mogelijk door de harde wind diagonaal in het Egyptische kanaal te liggen. De zijkanten van het kanaal zijn minder diep dan de vaargeul in het midden, waardoor de voor- en achterkant vast zijn komen te zitten.

SMIT Salvage mikt op een dubbele aanpak. De grond onder de boeg van het schip moet waar mogelijk worden weggegraven. Tegelijkertijd moet brandstof uit het schip worden gepompt om het vaartuig lichter te maken. Donderdag is al een technische inspectie uitgevoerd.

Een zegsman van Boskalis legt uit dat er nog enkele onzekerheden zijn. Zo moet nog blijken hoe ver baggerschepen onder het vastgelopen schip kunnen reiken om grond weg te halen. Ook de bodemsoort onder de Ever Given is nog een groot vraagteken.

"Zand spoelt snel weg, dat zou gunstig zijn. Je kunt het vergelijken met een kuil graven op het strand. Als er dan een golf overheen gaat, spoelt het snel weg. Maar bij kleiachtige grond kun je graven wat je wil, maar blijft de grond ernaast staan", zegt de woordvoerder. "Maar de bodem is zelden een homogene laag. Je kunt niet zeggen: dit hele stuk van een kanaal heeft dit type bodem."

Waarom het vrachtschip op de verkeerde plek ligt in het Suezkanaal
165
Waarom het vrachtschip op de verkeerde plek ligt in het Suezkanaal

Zoektocht naar geschikte schepen is begonnen

Het is ook nog de vraag waar en wanneer het team van SMIT Salvage vaartuigen voor de klus kan vinden. Onder andere voor het wegpompen van brandstof zoekt het bedrijf nog naar een geschikt schip. Ook moet uitgezocht worden waar de brandstof opgeslagen kan worden. Verder zou het voor het vlot trekken van het containerschip beter zijn om sleepboten met meer vermogen te gebruiken dan de vaartuigen die nu aan de zuidkant van de Ever Given liggen.

Mohab Mamish, die de Egyptische overheid van advies over zeehavens voorziet, deed wel concrete uitspraken over de tijd het nog kost om het probleem te verhelpen. Tegen persbureau AFP zei hij dat schepen er binnen 48 tot 72 uur weer langs kunnen. "Ik heb ervaring met meerdere reddingsoperaties en als voormalige topman van de Suez Canal Authority ken ik iedere centimeter van het kanaal", zo voegde Mamish eraan toe.