Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 4 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Nederlands bedrijf helpt containerschip in Suezkanaal vlottrekken

Door NU.nl

24 mrt 2021 om 13:13Update: 2 jaar geleden
nujij comment73 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Het Nederlandse Smit Salvage, een dochterbedrijf van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, gaat helpen bij het vlottrekken van het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given. In de nacht van woensdag op donderdag komt een team van het bedrijf aan en donderdagochtend wordt alles in kaart gebracht, zegt een woordvoerder van Boskalis tegen NU.nl.

Even leek het er woensdagmiddag op dat de hulp van Boskalis niet meer nodig zou zijn omdat het schip al was rechtgetrokken, maar dat nieuws bleek voorbarig. "Volgens onze informatie ligt het schip nog steeds dwars en hebben de pogingen tot nu toe nog niet geholpen", zegt Martijn Schuttevaer van Boskalis.

Het containerschip, een van de grootste ter wereld, liep dinsdag vast in het kanaal en kwam overdwars te liggen. Daardoor blokkeerde het de route voor andere schepen, met opstopping en lange wachttijden voor de scheepvaart tot gevolg.

Als de opstopping nog lang duurt, zullen schepen rond het kanaal moeten varen om in Europa te komen, zeggen scheepvaartbronnen aan persbureau Reuters. Dat zou hun tot een week meer tijd kunnen kosten.

Schip was onderweg van China naar Rotterdam

Donderdag bekijkt Boskalis hoe het schip erbij ligt en hoe ver het schip vastzit in het talud, de afhelling van de dijk. Dan wordt er ballastwater verwijderd en brandstof overgepompt op een ander schip om de Ever Given zo licht mogelijk te maken. "In principe moeten we het schip dan wel kunnen lostrekken, maar als dat niet lukt, kijken we of er eventueel lading verwijderd kan worden."

Smit Salvage is als enige bedrijf gevraagd om het lostrekken te begeleiden. Dat gebeurt onder regie van de eigenaar van het Suezkanaal. "Door ons wereldwijd bereik weten mensen ons nogal snel te vinden als het om bergingsactiviteiten gaat", aldus Schuttevaer.

Het schip was onderweg van China naar de haven van Rotterdam. Het is nog niet helemaal duidelijk waardoor het is vastgelopen. Volgens de rederij kreeg het te maken met een stroomstoring, waardoor de bemanning het schip niet meer kon besturen.

Beeld uit video: Lange file bij Suezkanaal door vastgelopen schip1:04
Afspelen knop

Lange file bij Suezkanaal door vastgelopen schip

Lange file bij Suezkanaal door vastgelopen schip

Beeld: EPA
nujij comment73 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

ScheepvaartEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

Geenpijl
Scheepvaartexpert
24 mrt 2021 om 21:33
Reden waarom alleen Smit komt, is omdat de kanaal autoriteiten dit soort deals hebben met hen. Zijn gewoon contractuele afspraken, niet te vergeten dat de Suez autoriteiten een enorme inkomsten post missen door dit probleem. Reden is nog onbekend, lees op diverse maritieme nieuws sites over een zandstorm, andere hebben het over een motorstoring en andere weer over een black-out. Overigens is bij een black out een motor storing het gevolg, doordat elektrische pompen uitvallen als brandstof toevoer en ook elektrische besturing van de motor. Er moet wel een backup elektrisch systeem zijn, maar die kan het ook net niet doen.. je vaart normaal wel met 10 knopen door dat kanaal, voor je dan zo’n schip stil hebt liggen, ben je een paar kilometer verder. Plus, een schip wat achteruit vaart is niet te besturen.
Respect: 👍 9Reacties: 💬 4
Reageer
Henrico_W
24 mrt 2021 om 13:21
Dit zijn de consequenties van de enorme expansiedrift en dat alles zoveel en zo groot mogelijk moet. Ook nog eens heel vervuilend dat we daar zoveel tsjak laten maken en naar Europa laten transporteren.
Respect: 👍 11Reacties: 💬 17
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment73 reacties

Net binnen

  • 00:03
    Drie rappers na wekenlange vermissing dood teruggevonden in kelder Detroit
  • 23:27
    Antoon en FLEMMING grote winnaars Qmusic Top 40 Awards
  • 23:22
    Dit worden de nieuwe Danny en Sandy in Nederlandse versie musical Grease
  • 23:08
    Groningen verbiedt dragen van voorwerpen die als wapen gebruikt kunnen worden

Meest gelezen

  • 1
    Een dode en vier gewonden door bedrijfsongeluk bij Zeeuwse olieraffinaderij
  • 2
    Oekraïne krijgt raketten van VS die twee keer zo ver komen als Himars-raket
  • 3
    Brazilië wil oud vliegdekschip met asbest in Atlantische Oceaan laten zinken
  • 4
    Al 1.100 nieuwe stamceldonoren na oproep van ongeneeslijk zieke PSV-perschef
  • 5
    Minister Blinken niet naar Peking wegens Chinese ballon boven VS


Nieuwsvideo's

  • Prinses Amalia zet schildpad terug in zee bij Curaçao
    Prinses Amalia zet schildpad terug in zee bij Curaçao
  • Red Bull presenteert vertrouwde kleurstelling auto voor 2023
    Red Bull presenteert vertrouwde kleurstelling auto voor 2023
  • Zelensky vraagt om meer wapens op EU-top in Kyiv
    Zelensky vraagt om meer wapens op EU-top in Kyiv
  • Vonken slaan uit brandende trein in Engeland
    Vonken slaan uit brandende trein in Engeland

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden