Sinds consumenten in de winkelstraat kunnen winkelen op afspraak, is de waarde van pintransacties flink gestegen. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van ING. Door de coronamaatregelen daalde de waarde van de pintransacties tot 31 procent onder het niveau van voor de coronacrisis, inmiddels ligt die waarde nog maar op 17 procent onder dat niveau.

Sinds begin februari kunnen consumenten al producten online of telefonisch bestellen om ze vervolgens op te halen bij de winkel. ING ziet sindsdien een stijging in de waarde van de pintransacties, maar afgelopen week, sinds het invoeren van 'winkelen op afspraak' groeide die waarde het sterkst.

Winkeliers hebben nog steeds last van de coronacrisis, maar de minnen zijn een stuk minder groot geworden. De omzetstijging was het sterkst in non-foodwinkels. Sport-, speelgoed- en kledingwinkels hebben gemiddeld 40 procent van hun normale omzet teruggewonnen.

Opvallend is dat consumenten de afgelopen week ook wat minder geld online uitgaven. Door de coronacrisis gaven consumenten op het hoogtepunt online 73 procent meer uit dan normaal, dat is nu gezakt naar 57 procent meer dan normaal.