De wereldwijde lockdownmaatregelen zorgden afgelopen jaar voor flink minder inkomsten bij thee- en koffieproducent JDE Peet's. Het bedrijf achter onder meer Douwe Egberts en Pickwick zag wel een forse stijging van het thuisdrinken. Dat kon niet voorkomen dat de totale opbrengsten en winst vorig jaar terugliepen, blijkt uit de jaarcijfers (pdf) die het bedrijf dinsdag publiceerde.

Doordat veel horecabedrijven wereldwijd de deuren een groot deel van het jaar dicht moesten houden, werd buitenshuis 30 procent minder koffie en thee van JDE Peet's gedronken. Daar stond tegenover dat thuis juist 9,1 procent meer is geconsumeerd.

Uiteindelijk kwamen de totale opbrengsten vorig jaar uit op 6,65 miljard euro, wat 4,2 procent lager was dan het jaar ervoor. De winst daalde met 1,7 procent naar 787 miljoen euro.

Voor dit jaar wijst JDE Peet's op aanhoudende onzekerheid vanwege de coronapandemie. Vooral voor de verkoop aan horeca wordt 2021 een lastig jaar, denkt de drankenproducent. Het bedrijf heeft daarom zijn omzetverwachtingen voor de korte en middellange termijn naar beneden bijgesteld.