Rookworst- en soepenmaker Unox gaat meer op plantaardig eten inzetten. Het dochtermerk van Unilever streeft ernaar dat zijn aanbod van vleesvervangers in 2025 is verdubbeld en werkt aan de ontwikkeling van producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten bestaan. Ook komen er meer vegetarische soepen in het assortiment.

Dit heeft Unox aangekondigd aan de vooravond van de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees die maandag begint. Veel partijen, zoals winkels en scholen, proberen daarop in te spelen. Eerdere edities wezen uit dat Nederlanders tijdens deze week ook meer geneigd zijn om vleesvervangers in hun winkelkarretje te gooien.

De markt voor vleesvervangers zit sowieso in de lift, aangezien consumenten over de gehele linie wat minder vlees willen eten. Vorig jaar stegen de verkopen van deze producten met ongeveer 20 procent, kwam recent naar voren uit onderzoek van ABN AMRO. Ook fastfoodketens hebben steeds vaker plantaardige alternatieven op het menu staan, bijvoorbeeld de plant-based Whopper van Burger King.

Het marktaandeel van vleesvervangers is nu nog vrij beperkt, maar daar zou snel verandering in kunnen komen, denkt topman Willem van Weede van Vivera, fabrikant van vleesvervangers. "Met deze groeicijfers verwacht ik dat vleesvervangers over tien jaar zo'n 20 tot 30 procent van het marktaandeel bezitten", laat hij weten.

Unilever kondigde in november al aan de verkoop van plantaardige vleesvervangers en zuivelvarianten te willen verhogen. De plannen van Unox zijn onderdeel van die strategische keuze van Unilever. Het was- en levensmiddelenconcern wil verder vooral zijn dochtermerk De Vegetarische Slager nog meer aan de man brengen, terwijl er ook meer veganistische varianten komen van mayonaisemerk Hellmann's en de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry's.