Een nederlaag die ABN AMRO voor klachteninstituut Kifid heeft geleden, brengt een miljoenenclaim tegen de bank dichterbij. De bank moet een klant compenseren die vindt dat hij te veel rente heeft betaald over een doorlopend krediet. Die uitspraak sterkt Consumentenbond Claimservice in het voornemen om namens andere klanten met een vergelijkbare lening een miljoenenclaim in te dienen tegen de bank.

Kifid, dat oordeelt over conflicten tussen klanten en hun verzekeraar of bank, stelde de klant van ABN AMRO in het gelijk. Hij nam tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet met een variabele rente af. Maar waar de marktrentes die de bank zelf moest betalen almaar daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant over zijn Flexibel Krediet moest betalen.

De klachtencommissie oordeelt dat klanten mogen verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de marktrentes ook omlaaggaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld. ABN moet nu uitrekenen hoeveel rente de klant te veel heeft betaald. De klager schat dat het om 25.000 euro gaat.

De bank heeft in totaal zo'n 80.000 dergelijke leningen verstrekt, schat Consumentenbond Claimservice. Deze aan de Consumentenbond gelieerde claimorganisatie overweegt namens deze klanten geld terug te eisen. De recente uitspraak van Kifid maakt deze zaak sterker. Directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice zegt nu eerst de reactie van de bank te willen afwachten.

ABN AMRO meldt de uitspraak van Kifid eerst zorgvuldig te willen bestuderen en later met een uitgebreidere reactie te komen.

Stichting Geldbelangen, die de klant in deze bewuste Kifid-zaak bijstond, stipt aan dat de claims kunnen oplopen tot tientallen miljoenen euro's. De Franse kredietverstrekker Crédit Agricole werd vanwege een vergelijkbare kwestie terechtgewezen en moet nu ongeveer 70.000 klanten compenseren. Daarvoor reserveerde het bedrijf 123 miljoen euro.

Consumentenbond Claimservice onderzoekt ook mogelijke zaken tegen Vesting Finance en het Spaanse Banco Santander.