Over vier jaar moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages voor elektrische auto's zijn dan nu het geval is. In 2025 moet er bij gemiddeld een op de twintig plekken (5 procent) in parkeergarages een laadpaal zijn, in 2030 bij een op de tien. Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) en Vexpan, een vereniging voor parkeren, maken daar donderdag afspraken over.

Momenteel zijn er in twee derde van de ongeveer vierhonderd parkeergarages (met zo'n 450 parkeerplaatsen) geen mogelijkheden om elektrische auto's op te laden. Vexpan - waarbij 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten - onderzocht wat er nodig is om aan de behoefte hiervoor te voldoen. Het is volgens het platform nodig om de laadpalen zo slim mogelijk te plaatsen, omdat elektrische auto's andere risico's met zich meebrengen dan benzineauto's.

Van Veldhoven noemt de afspraken een goede stap. "Als je met de auto op pad bent, is parkeren in een parkeergarage vaak een goede optie. Hoe fijn is het dan als je je auto makkelijk kwijt kunt en de batterij na je afspraak weer vol zit. Met deze afspraken komt dat een stap dichterbij. Dat geeft zekerheid en comfort."

André Wielaard, voorzitter van Vexpan: "We gaan actief met elkaar aan de slag om kennis te delen en belemmeringen weg te nemen, zodat de betrokken partijen dit zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Daarmee ondersteunen we tevens het streven van veel gemeenten om het aantal parkeerplekken op straat te reduceren en meer gebruik te maken van garageparkeren."

Het aantal elektrische rijders stijgt. In 2020 was bijna een kwart van alle personenauto's die in Nederland werden verkocht elektrisch. Deze auto's stoten geen uitlaatgassen uit en zijn daarmee goed voor het milieu. In het klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto's in 2030 helemaal uitlaatgasvrij zijn, zodat in 2050 al het verkeer schoon is.