NS dook vorig jaar voor 2,6 miljard euro in het rood, maakt het spoorbedrijf donderdag bekend. De oorzaak hiervan is dat het bedrijf vanwege de coronacrisis fors minder passagiers vervoerde en besloot enkele vervoerscontracten in onder meer Nederland 2,3 miljard euro lager te waarderen. NS vraagt het kabinet om meer financiële steun.

Die extra steun is nodig om dit jaar de huidige dienstregeling in stand te kunnen houden en volgend jaar een nieuwe dienstregeling te kunnen uitvoeren. Gezien de krimp van het aantal reizigers zijn volgens het bedrijf nieuwe financiële afspraken nodig. NS heeft al 2,3 miljard euro aan coronasteun ontvangen van de Nederlandse en Britse overheid.

Het grote verlies is dus mede het gevolg van enkele forse afwaarderingen. Het gaat onder meer om het contract van het Nederlandse hoofdrailnet, dat volgens de vervoerder 1,6 miljard euro minder waard is geworden, omdat het tot 2025 verlieslatend zal zijn. Dit vanwege de kleinere reizigersaantallen in de komende jaren.

"Door de coronapandemie kopen minder reizigers een kaartje, pauzeren reizigers hun abonnement en neemt de verkoop in de winkels op de stations af", meldt het bedrijf in een toelichting op de cijfers. "We verwachten dat we pas op zijn vroegst in 2025 terug zijn op het reizigersniveau van 2019."

Naast afwaarderingen en een verzoek om extra steun heeft NS inmiddels ook een besparingsprogramma van 1,4 miljard euro in gang gezet. Daarbij moeten onder meer 2.300 banen verdwijnen. Onlangs is hierover met vakbonden afgesproken dat er tot 2025 geen gedwongen ontslagen vallen. De arbeidsplaatsen moeten verdwijnen door natuurlijk verloop. De investeringen worden teruggeschroefd.

Uit de cijfers blijkt ook dat er in januari en februari van vorig jaar nog weinig aan de hand was. De reizigersaantallen lagen ongeveer op hetzelfde niveau als in de eerste twee maanden van 2019. Daarna kelderden de aantallen, met als dieptepunt de maand april, toen ongeveer 90 procent minder passagiers zijn vervoerd. Tot en met september liepen de cijfers gestaag op om vervolgens in het najaar te dalen.