Vanwege de lockdown konden sportwinkels in de afgelopen maanden amper hun wintersportspullen verkopen. Daardoor zitten ze nu met zo'n 160 miljoen euro aan onverkochte ski's, skischoenen, -kleding en -helmen, meldt Dave Quadvlieg van branchevereniging INretail aan NU.nl. De misgelopen winteromzet komt boven op een toch al dramatisch 2020, waarin de omzet van sportwinkels 11,2 procent lager uitviel dan in het jaar ervoor.

In het najaar werd duidelijk dat Nederlanders dit seizoen niet of nauwelijks op wintersport konden vanwege de COVID-19-pandemie. Uiteraard had dit grote gevolgen voor verkopers van bijvoorbeeld ski's, snowboards en wintersportkleding.

"Die producten zijn al in januari 2020 besteld, toen corona nog geen rol speelde. Winkeliers zijn daarom verplicht om ze af te nemen", legt Quadvlieg uit.

"Echter, vanwege de negatieve reisadviezen voor wintersportgebieden heeft niemand skispullen gekocht. Maar de winkels hadden daar wel voor 168 miljoen euro aan artikelen voor ingeslagen."

Koning Winter bracht wat verlichting

Gelukkig voor de verkopers stak Koning Winter twee weken geleden zijn kop nog even op, waardoor alsnog ongeveer 5 procent van de winterspullen is verkocht. "Dan moet je denken aan mutsen, handschoenen, kinderskibroeken en schaatsen. Maar het overgrote deel staat nog steeds in het magazijn."

Kun je die niet volgend jaar alsnog verkopen? Zo simpel gaat dat niet, zegt Quadvlieg. Ten eerste zijn er volgend jaar weer nieuwe modellen, kleuren en innovaties. "Maar nog belangrijker is dat het geld van de ondernemers in die onverkochte spullen zit. Je hebt de opbrengst van de verkoop nodig om de collectie voor dit voorjaar en de zomer te kunnen betalen. Tegelijkertijd moeten de winkeliers nu ook al voororders afgeven voor komende winter. Dat is een bijna onmogelijke opgave met hele grote risico's."

Het dramatische winterseizoen kwam extra slecht uit voor de winkeliers, omdat de rest van 2020 ook al niet best was. Zo nam de omzet in maart en april, toen ook een lockdown van kracht was, een duikvlucht. Het ging om dalingen van respectievelijk 32,8 en 26,4 procent in vergelijking met dezelfde maanden in 2019.

Laatste maanden 2020 waren ook dramatisch

Daarna liepen de verkoopcijfers weer wat op om vervolgens in november met 30,3 procent te kelderen. December werd met een min van 45,3 procent de beroerdste maand van het jaar, doordat het kabinet had besloten niet-essentiële winkels te sluiten.

Dat betekende uiteraard een extra klap voor de winkeliers, nadat eerder al was besloten teamsporten, zoals voetbal en hockey, niet meer toe te staan. "Dat zag je uiteraard terug in de omzet. Net als in het voorjaar, toen die sporten ook tijdelijk niet waren toegestaan."

“Er was afgelopen zomer in heel Europa geen yogamatje meer te krijgen.”
Dave Quadvlieg, INretail

Daar stond tegenover dat de verkoop van artikelen voor thuis sporten juist toenam. "Er was afgelopen zomer in heel Europa geen yogamatje meer te krijgen. En gewichtjes ook niet", vertelt Quadvlieg. Daarnaast zijn er veel wandelschoenen en hardloopschoenen verkocht.

"Maar door de lockdown hebben veel mensen die schoenen online gekocht, zonder advies van een expert. Je zag dat sporters daardoor niet altijd de juiste schoenen kochten, wat blessures in de hand werkte."

Quadvlieg is dan ook niet te spreken over het feit dat het kabinet dinsdagavond bekendmaakte dat niet-essentiële winkels voorlopig maar zeer beperkt open mogen. "Wij zijn namelijk wel degelijk essentieel. Kijk bijvoorbeeld naar snoepwinkels en slijters. Die mogen volledig open zijn. Maar winkels die de gezondheid van mensen kunnen verbeteren, zijn gesloten."