Een vrachtwagenfabriek in Groningen mag de komende jaren maar liefst vijftienhonderd waterstoftrucks bouwen om ze vervolgens naar de andere kant van de wereld te laten verschepen. Dat meldt fabrikant Hyzon Motors Europe, die met het Nieuw-Zeelandse bedrijf Hiringa Energy een deal heeft gesloten voor de bouw en levering van de voertuigen.

Hyzon Motors Europe BV is een samenwerkingsverband tussen het Groningse bedrijf Holthausen Clean Technology uit Hoogezand en de Amerikaanse truckproducent Hyzon Motors. Het heeft een fabriek in Winschoten, waar de vrachtwagens de komende jaren worden gebouwd.

De eerste exemplaren moeten eind dit jaar al van de band rollen. In 2026 moeten de laatste voertuigen op de Nieuw-Zeelandse wegen rondrijden. Hoeveel Hiringa Energy betaalt voor de trucks is niet meegedeeld. Het bedrijf richt zich op het aanleggen van tankpunten voor voertuigen die op waterstof rijden.

Waterstof wordt gezien als een belangrijke energiedrager voor toekomstig wegtransport. Dit omdat voertuigen die erop rijden, geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals stikstof en CO2. De auto's 'tanken' waterstof, die in het voertuig wordt omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel.

Vrachtwagens op waterstof kunnen langer rijden op één tankbeurt dan batterij-elektrische trucks, terwijl een tankbeurt korter duurt. Daar staat tegenover dat er relatief veel energie verloren gaat bij de productie en gebruik ervan. De vrachtwagens die in Groningen worden geproduceerd, kunnen volgens de bouwers 680 kilometer rijden op één tankbeurt.