Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 28 mei 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Verkoop seksspeeltjes schiet omhoog: 'We hebben 's avonds niets te doen'

Verkoop seksspeeltjes schiet omhoog: 'We hebben 's avonds niets te doen'

Door Lisa Boerop

14 feb 2021 om 06:55Update: 2 jaar geleden
nujij comment232 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
We zaten het afgelopen jaar een stuk meer binnen en dat merken drogisterijen en winkels die seksspeeltjes verkopen. De verkoop van condooms is namelijk licht gedaald, terwijl die van vibrators juist enorm is gestegen. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl heeft opgevraagd bij onderzoeks- en adviesbureau IRI Nederland.

In 2019 gaven we in Nederland nog zo'n 14 miljoen euro uit aan condooms, in 2020 was dat gedaald naar 13,2 miljoen euro. Dat is een daling van 5,5 procent, terwijl de verkoop van vibrators en masturbators juist met 48 procent is gestegen.

Megan Smit, productspecialist bij de webwinkel voor seksspeeltjes EasyToys, weet het wel zeker: dit komt door de coronacrisis. "Al vanaf de eerste lockdown zien wij een enorme stijging van onze omzet", zegt ze. "In 2019 draaiden we een omzet van 33,4 miljoen euro, in 2020 was dat 65 miljoen euro."

'Meer tijd om het randje op te zoeken'

Ze denkt dat mensen meer seksspeeltjes kopen omdat ze meer tijd hebben voor zichzelf en voor elkaar. "Daardoor hebben ze ook meer tijd om te experimenteren en om het randje op te zoeken. We zien bijvoorbeeld dat speeltjes met een app veel populairder zijn geworden. Die kun je vaak door je partner van over de hele wereld laten bedienen."

Ook Salidevi Kipping, die als marketeer bij de webwinkel Willie.nl werkt, denkt dat mensen door de coronacrisis sneller toe zijn aan iets nieuws. "Stellen zitten nu toch wat meer op elkaars lip en daardoor duiken ze wat sneller de slaapkamer in." Maar ook singles kopen meer seksspeeltjes. "Voor hen is het lastiger om te daten, ze zijn overgestapt op andere manieren om zichzelf te vermaken."

Verkoop blijft nog wel even stijgen

Smit denkt niet dat de opmars van het seksspeeltje in de slaapkamer snel stopt. "Sinds de avondklok is ingegaan merken wij dat de verkoopcijfers weer verder zijn gaan stijgen, we verkopen nu 44 procent meer dan voor de avondklok. Mensen hebben 's avonds niets te doen."

"Ik verwacht dat we het komende jaar nog wel 20 procent gaan groeien", zegt ze. "Het taboe rondom seksspeeltjes wordt steeds verder doorbroken, deels doordat mensen meer tijd hebben om zichzelf en alles rondom hun sexual wellness te onderzoeken." En na het eerste seksspeeltje komt het tweede, zegt ze, dus die verkoop zet volgens haar nog wel even door.

Beeld: Renate Venaga / Unsplash
nujij comment232 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

ConsumptieEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

DenKo1
14 feb 2021 om 14:44
Grappig artikel, en vooral fijn om te weten dat er bedrijven en ondernemers zijn die niet verzuipen in deze tijd. Mijn blik valt dan op het aantal reacties op dit bericht. En ik bedenk me dat het feit dat er een foto van twee kussende mensen wordt gebruikt meer aandacht zal krijgen dan de inhoud van het nieuws zelf. Mensen houden van andere mensen. Dat is toch prachtig? Liefde is mooi en een foto van twee mensen is een foto van twee mensen. Mensen die van elkaar genieten. Niet mensen die met de lezer op die manier van elkaar willen genieten of die de lezer iets moeten vertellen over de seksualiteit van de lezer. Leef en laat leven. Toch?
Respect: 👍 34Reacties: 💬 6
Reageer
WillemHeerema
14 feb 2021 om 10:16
Op de radio-zenders is de reclame van de speeltjes van verschillende aanbieders ook prominent aanwezig, dus de speelse consument heeft iets te kiezen.
Respect: 👍 4Reacties: 💬 1
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment232 reacties

Net binnen

  • 00:17
    Begrafenisondernemer in de VS bewaarde maandenlang tientallen lichamen
  • 23:23
    Horner lovend over Verstappen na pole in Monaco: 'Een onwerkelijke ronde'
  • 22:45
    Franse film Anatomy of a Fall wint Gouden Palm op filmfestival Cannes
  • 22:25
    Thomas ontgoocheld na dreun in Giro: 'Roglic heeft me helemaal kapotgemaakt'

Meest gelezen

  • 1
    Dortmund geeft Duitse landstitel op dramatische wijze weg aan Bayern München
  • 2
    Verstappen pakt in extremis pole voor Grand Prix van Monaco, Pérez crasht
  • 3
    Twee lichamen gevonden in Maas na bootongeluk bij Limburgs Heijen
  • 4
    Ruim 1.500 arrestaties bij klimaatblokkade A12, 40 actievoerders vervolgd
  • 5
    Bayern München ontslaat uur na veroveren titel directeuren Kahn en Salihamidzic


Nieuwsvideo's

  • Inhalen in Monaco is lastig: deze aanpassing maakt het makkelijker
    Inhalen in Monaco is lastig: deze aanpassing maakt het makkelijker
  • Klimaatactivisten ‘genieten’ van waterwerper op A12 in Den Haag
    Klimaatactivisten ‘genieten’ van waterwerper op A12 in Den Haag
  • Belg die 455 dagen in Iraanse cel zat sluit familie in de armen
    Belg die 455 dagen in Iraanse cel zat sluit familie in de armen
  • Pick-uptruck valt bijna van viaduct bij verkeersruzie in China
    Pick-uptruck valt bijna van viaduct bij verkeersruzie in China

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden