The Walt Disney Company heeft in het voorbije kwartaal nog maar een fractie van de winst gedraaid die het een jaar eerder boekte, blijkt uit de cijfers die het bedrijf donderdag bekendmaakte. Door de gedwongen sluiting van pretparken en bioscopen wegens de coronapandemie vielen de opbrengsten hard terug, maar het aantal abonnees van streamingdienst Disney+ bleef onverminderd groeien.

Op deze markt wil het bedrijf achter Mickey Mouse, Marvel en Star Wars flink concurreren met marktleider Netflix. Het aantal Disney+-abonnees steeg tot 94,9 miljoen, ruim een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar eerder.

Disney heeft hoge verwachtingen van het in 2019 gelanceerde Disney+ en zijn overige streamingplatforms, meldde het al in december. Zo mikt het bedrijf op 300 miljoen tot 350 miljoen abonnees in 2024. In datzelfde jaar moet het streamen van films, series of sportwedstrijden ook winstgevend zijn. Tot die tijd wordt een groot deel van de opbrengsten direct weer in de productie van nieuwe films en tv-programma's voor Disney+ geïnvesteerd.

De totale opbrengsten in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar, dat tot 2 januari liep, daalden met 22 procent tot 16,2 miljard dollar (zo'n 13,4 miljard euro). Daarop behaalde Disney een nettowinst van slechts 18 miljoen dollar, vergeleken met 2,1 miljard dollar in de laatste drie maanden van 2019. Dat er zwarte cijfers werden geschreven was een verrassing, want analisten rekenden in doorsnee op een verlies.

Grote dalers werden er geboekt bij de twaalf pretparken van het entertainmentbedrijf, want een groot deel is nog altijd gesloten. Disney-parken die wel gasten mochten ontvangen, leverden minder op door beperkingen van het maximumaantal bezoekers.

Daarnaast bleef Disney last houden van bioscoopsluitingen, waardoor veel grote filmreleases werden uitgesteld. Daarbij speelde ook mee dat coronamaatregelen verstoringen op de filmset veroorzaakten.