PostNL en DHL zijn maandag in principe wel op pad met pakketten, maar beide vervoerders zeggen dat de veiligheid van de eigen medewerkers en andere weggebruikers natuurlijk vooropstaat. Door de uitdagende winterse omstandigheden zullen niet alle pakketten op tijd bezorgd worden, zo laten woordvoerders van beide bedrijven desgevraagd weten.

"Iedereen die naar buiten kijkt, kan op basis van wat er te zien is wel concluderen of het haalbaar is dat een bezorger aan de deur komt of niet", zegt de woordvoerder van DHL, de op een na grootste bezorger in Nederland. Ook PostNL houdt er rekening mee dat niet alles tijdig bezorgd kan worden.

"Dat heeft er ook mee te maken dat we zondag in verband met code rood niet alle pakjes konden ophalen bij de webwinkels", licht de woordvoerder toe. "We hopen die vertraging de komende dagen in te lopen." Het is nog steeds uitzonderlijk druk bij de pakketvervoerders als gevolg van de lockdown.

PostNL geeft voorrang aan het bezorgen van etenswaar en medische spullen. Post wordt er op maandag nooit bezorgd, met uitzondering van rouwkaarten en medische post. Dat verandert niet door het winterweer.

Volgens DHL zal de bezorging vooral hinder ondervinden in het oosten van het land en in en om Amsterdam. "Het verschilt per stad en wijk en zelfs per straat. Als bezorgers een adres niet met de auto kunnen bereiken, proberen ze het wellicht te voet. Maar ook daarbij staat de veiligheid voorop."

Bij Budbee rijden de fietsen niet uit

De bezorging zal hoe dan ook langzamer gaan, wat onvermijdelijk tot vertragingen leidt. Ook DHL benadrukt dat niet alle bestellingen opgehaald kan worden bij de webwinkels. "Wat we niet kunnen ophalen kunnen we ook niet bezorgen." Dus ook in gebieden waar wel bezorgd kan worden, kan het toch voorkomen dat mensen hun bestelling niet krijgen.

Budbee laat weten dat de bezorgers, die normaliter op de fiets de pakjes afleveren, in verband met het weer helemaal niet uitrijden. Er zijn extra auto's ingezet. "Maar als het weer het niet toelaat, zal een bezorging met de auto uitgesteld worden", laat een woordvoerder van de relatief jonge bezorgdienst weten.

De van oorsprong Zweedse bezorgdienst komt niet voort uit een postbedrijf, maar is een techbedrijf. "Klanten worden dan ook realtime op de hoogte gehouden van de bezorging."