Tesla heeft voor het eerst in zijn zeventienjarig bestaan over een geheel jaar winst gedraaid. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's sloot 2020 af met een winst van 721 miljoen dollar (595 miljoen euro), zo blijkt uit woensdagnacht gepresenteerde jaarcijfers. In 2019 draaide Tesla nog een verlies van 862 miljoen dollar.

De zwarte cijfers bij Tesla kwamen niet als een verrassing, aangezien de fabrikant ondanks de coronacrisis in de eerste drie kwartalen al winstgevend was. Het vierde kwartaal werd met een winst van 270 miljoen dollar eveneens succesvol afgesloten.

Voor dit jaar verwacht Tesla veel van de nieuwe Model Y. In de Verenigde Staten is de auto reeds te koop. Daar is die al succesvoller dan de Model 3. Eerder deze maand gingen de eerste leveringen van de Model Y in China van start, in de loop van dit jaar komt het model ook naar Europa.

In 2021 moet tevens de productie van de Model Y in Berlijn op gang komen. Tevens moeten dit jaar de eerste auto's van de band komen in de nieuwe fabriek in het Texaanse Austin.

Daarnaast onthulde Tesla bij de presentatie van de jaarcijfers de vernieuwde Model S en Model X. De auto's krijgen een nieuw interieur, een verbeterd accupakket en andere elektromotoren. De opgewaardeerde versies komen volgens de planning in september naar Nederland. Ook de langverwachte elektrische vrachtwagen komt dit jaar op de markt, zo beloofde Tesla.

Recordaantal leveringen in 2020

Tesla leverde in 2020 een recordaantal van 499.550 elektrische auto's af, een toename van 36 procent vergeleken met een jaar eerder en ruim een verdubbeling ten opzichte van het aantal leveringen in 2018. Dit aantal was net te klein om het gestelde doel (een half miljoen auto's) te halen.

Toch was Tesla met bijna een half miljoen leveringen in 2020 met afstand de succesvolste fabrikant van elektrische auto's ter wereld. Het merk verkocht bijna viermaal zoveel als zijn directe concurrenten BYD uit China en Volkswagen.

In Nederland was Tesla vorig jaar een stuk minder succesvol. De verkoop daalde met 71 procent tot een kleine negenduizend exemplaren. Elders in Europa ging het beter; de Model 3 eindigde met ruim 85.000 stuks op de tweede plaats in de Europese verkooplijst voor elektrische auto's, achter de Renault ZOE.