De bezorging van boodschappen door foodretailers zoals supermarkten en speciaalzaken nam in 2020 toe met naar schatting ruim 49 procent tot bijna 2,7 miljard euro. Dat is ruim 600 miljoen euro meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel vanuit foodretail nu op 6,1 procent ligt, zo zegt Foodservice Instituut Nederland (FSIN) dinsdag.

"Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen", aldus het FSIN. "Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen." Hiertoe worden ook wijnbezorging en het afleveren van taarten en versboxen gerekend.

De totale markt voor thuisbezorging in Nederland groeide vorig jaar met ruim 43 procent. Bezorgdiensten zijn inmiddels samen goed voor bijna 10 procent van de totale uitgaven aan eten en drinken.

De bezorging van maaltijden groeide naar schatting van het FSIN met 37 procent naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Als het coronavirus niet zijn intrede zou hebben gedaan, zou de omzetgroei van maaltijdbezorging naar schatting rond de 14 procent zijn geweest. Vorig jaar was maaltijdbezorging goed voor bijna 23 procent van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.