Veel vrachtwagens die op weg zijn van het Verenigd Koninkrijk naar Frankrijk hebben niet het juiste papierwerk en worden daarom tegengehouden bij de grens of lopen vertraging op, zegt ferryorganisatie DFDS. De trucks moeten sinds het VK uit de Europese douane-unie is gestapt aan meerdere douaneformaliteiten voldoen.

Volgens DFDS spelen de problemen met name bij de check-ins van de havens van het Franse Calais en Duinkerke en het Britse Dover, meldt het bedrijf op Twitter.

"We hebben te maken met een groot aantal vrachtwagens die aan de grens bij de havens van Calais, Duinkerke en Dover worden geweigerd of vertraging oplopen doordat ze niet het juiste papierwerk kunnen overhandigen", is te lezen in de tweet.

Weinig problemen bij Nederlandse transporteurs

Transportbedrijven in Nederland merken in de eerste week van het nieuwe jaar nog geen grote problemen bij het vrachtvervoer naar het Verenigd Koninkrijk. De problemen die er zijn, zijn relatief klein en kunnen snel en ter plekke worden opgelost. Wel beginnen de volumes toe te nemen en wordt het iets drukker in de havens en bij de terminals.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet weliswaar dat sommige vrachtwagenchauffeurs even stil moeten staan vanwege verkeerd ingediende papieren, maar niet zodanig lang dat de processen in gevaar komen. "Het leidt nog niet tot grote verstoppingen of vertraging aan Nederlandse zijde", aldus een woordvoerder.

Douane merkt dat het drukker wordt

Ook Stena Line merkt bij de verbinding van Hoek van Holland naar de havens van Harwich en Killingholme geen problemen. "Het is business as usual, met lage volumes", aldus een woordvoerder. De Douane laat ook weten geen problemen te ervaren. Wel merkt de dienst dat het iets drukker begint te worden.

Het Havenbedrijf Rotterdam merkt dat niet alle lading goed aangemeld is, maar dat de problemen daarmee klein zijn en opgelost kunnen worden voordat een schip vertrekt. "Soms is er geen douane-aangifte, of is vergeten de rederij aan te melden waarmee gevaren wordt. Er is misschien maar een handjevol vrachtwagens dat de afgelopen weken niet meekon", aldus een woordvoerder.

Het goederenvervoer tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie was de`ze week nog beperkt, doordat veel bedrijven voorraden hadden aangelegd in verband met het Britse vertrek per 1 januari. De Britten verlieten officieel al op 31 januari vorig jaar de Europese Unie, maar waren nog tot eind 2020 gebonden aan bestaande afspraken.