De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend voor problemen die nog spelen bij consumenten naar aanleiding van de talloze reizen en vakanties die sinds de uitbraak van COVID-19 zijn geschrapt of aangepast. Dat meldt de organisatie vrijdag.

Volgens de bond hebben reisorganisaties, vakantieparken en luchtvaartmaatschappijen zich niet altijd aan de regels gehouden. "Sommige reisaanbieders dwongen consumenten vouchers te accepteren, betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug of vergoedden niet de volledige reissom."

Ook zouden onterecht kosten in rekening zijn gebracht, bijvoorbeeld wanneer reizen werden omgeboekt. "Verder waren klantenservices vaak slecht of helemaal niet bereikbaar."

Vanaf maart werd de Consumentenbond overspoeld met klachten over luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites.

"Naar aanleiding van de klachten voerde de Consumentenbond gesprekken met brancheorganisaties, reisaanbieders, de politiek en toezichthouders ACM en ILT. Een deel van de klachten werd daarna opgelost, en bedrijven beloofden beterschap." De bond wil nu inzicht krijgen of de beloftes zijn ingelost en of er nog knelpunten zijn.