De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheid tot het indienen van een miljoenenclaim tegen ABN AMRO. De claim moet als compensatie dienen voor de woekerrentes die ABN AMRO met Santander en Vesting Finance rekende op doorlopend krediet.

De organisatie wacht wel eerst nog de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) af. Op 7 december velt deze commissie een eindoordeel over de kwestie.

De Consumentenbond verwacht echter dat dit oordeel voldoende aanleiding biedt om een miljoenenclaim in te dienen. De belangenbehartiger schat dat ABN AMRO circa 80.000 dubieuze kredieten heeft verstrekt.

Eerder dit jaar kwam het Kifid met een eindoordeel voor een klant van Crédit Agricole-dochter Interbank. Volgens het vonnis mogen klanten die een doorlopend krediet afsluiten verwachten dat de rente op die lening aansluit bij de marktrente. Dat bleek bij Interbank niet het geval te zijn. Volgens Kifid moest de bank daarom de verschuldigde rente opnieuw berekenen en de te veel betaalde rente terugbetalen.

Stichting Geldbelangen schatte eerder al in dat ABN AMRO, Santander, Vesting Finance en Crédit Agricole samen circa 500 miljoen tot een miljard euro kwijt zouden zijn om klanten die te veel rente hebben betaald te compenseren.