De Consumentenbond heeft kritiek op keukenverkoper De Mandemakers Groep (DMG), omdat consumenten bij het kopen van een keuken bij dit bedrijf meer onder druk zouden worden gezet dan bij andere ketens. Daarnaast is het advies matig, stelt de Consumentenbond dinsdag op basis van eigen onderzoek.

Voor het onderzoek werden ruim vijftienhonderd consumenten gevraagd naar hun ervaringen en werd in keukenwinkels een steekproef gedaan. Ruim een kwart (28 procent) van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper. Vooral winkelketens die onderdeel van DMG zijn, zoals Brugman, Grando, Keuken Kampioen en Mandemakers Keukens, maakten zich daar volgens de respondenten schuldig aan.

Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de druk om een keuken aan te schaffen. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager (15 procent). IKEA springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer volgens de Consumentenbond geen enkele druk.

In het onderzoek klaagden consumenten over onduidelijke offertes die ze vaak niet mee naar huis konden nemen, over vage kortingen die maar één dag geldig zouden zijn en over urenlange 'gijzelingen' waarbij de verkoper ze aan de praat houdt en ze vervolgens bijna geen nee meer durven te zeggen.

Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezochten, was 38 procent tevreden. Bij andere winkels was 73 procent tevreden over het advies. DMG kon nog niet direct commentaar geven.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde verschillende ketens van DMG vorig jaar al boetes op voor het misleiden van consumenten tijdens de verkoop van keukens op beurzen tussen 2015 en 2017.

Formulier leek op koopovereenkomst

Consumenten konden volgens de keukenbedrijven voor een speciale korting in aanmerking komen door op de beurs een formulier in te vullen en te ondertekenen. Dat formulier leek echter op een koopovereenkomst, waardoor de bedrijven onterecht de indruk wekten dat consumenten verplicht waren een keuken te kopen.

DMG benadrukt in een reactie ook zelf uitgebreid te onderzoeken of klanten tevreden zijn. De scores die het bedrijf daarbij haalt, zouden juist wijzen op een zeer hoge klanttevredenheid. De keukenverkoper stelt verder dat het niet in het eigen belang is om klanten onder druk te zetten om keukens te kopen die ze eigenlijk niet willen. "Als er klanten zijn die dat zo ervaren hebben, dan spijt ons dat en gaan we in gesprek met hen als ze dat bij ons aangeven."