De Duitse bezorger van maaltijdboxen HelloFresh wil verder groeien in de Amerikaanse markt en neemt daarom branchegenoot Factor75 over, die daar actief is. De overnameprijs bedraagt maximaal 277 miljoen dollar, omgerekend zo'n 233 miljoen euro. Factor75 is gespecialiseerd in de thuisbezorging van vers voorbereide maaltijden.

HelloFresh betaalt in eerste instantie 177 miljoen dollar. Daar kan nog 100 miljoen dollar bovenop komen als Factor75 aan bepaalde doelstellingen voldoet. Factor75 rekent voor dit jaar op een omzet van ongeveer 100 miljoen dollar.

De markt voor maaltijdbezorging in de Verenigde Staten is momenteel volop in beweging, aangejaagd door de grote vraag als gevolg van de coronacrisis.

Zo sloot het Brits-Nederlandse Just Eat Takeaway eerder dit jaar een deal van 7,3 miljard dollar om het Amerikaanse Grubhub over te nemen, terwijl taxibedrijf Uber Technologies maaltijdbezorger Postmates in handen krijgt voor 2,7 miljard dollar. Het Zwitserse Nestlé koopt de bezorger van vers gemaakte maaltijden Freshly, waarbij in eerste instantie 950 miljoen dollar wordt betaald.

HelloFresh groeit momenteel erg hard door de coronacrisis. Begin deze maand meldde het bedrijf dat het aantal bestelde maaltijdboxen in het derde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 114 procent is gegroeid. Het aantal steeg van ruim 9 miljoen naar 19,5 miljoen.