Door het vele thuiswerken geven Nederlanders fors minder uit aan verzorgingsproducten. Zo daalden dit jaar tot nu toe de verkopen van scheermesjes met 17,9 procent en van make-up met 12 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI, die donderdag zijn gepubliceerd.

De onderzoekers vermoeden dat de afname van verkoop van make-up komt "doordat de videogesprekken slechts een minimale hoeveelheid make-up vereisen". De hardste daler was de verkoop van wasmiddelen, waarvan de omzet in de eerste negen maanden met 28,4 procent kromp.

Ook aan babyvoeding hebben Nederlanders flink minder uitgegeven. "We zien dat alle gemaksproducten het moeilijk hebben in deze tijd", aldus een woordvoerder van IRI. "Mensen zijn meer thuis en hebben meer tijd om zelf te koken. Daardoor geven ze ook hun kinderen minder vaak eten uit een potje. Maar ook bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en voorgesneden groenten zijn minder populair."

Daar staat tegenover dat de consument juist flink meer besteedde aan schoonmaakmiddelen, vooral toiletzeep, waarvan de verkopen ruim verdubbelden. Ook andere schoonmaakmiddelen deden het goed, evenals vochtig toiletpapier. Opvallend is ook de verkoop van koffiecups, die 36,6 procent toenam.

Uit de cijfers komt ook naar voren dat mensen meer tijd in de eigen keuken doorbrengen. Zo werden 24 procent meer bakproducten gekocht. Ook de verkoop van ingevroren friet, verse groenten en vers vlees steeg flink.

IRI heeft in het onderzoek gekeken naar verkopen bij supermarkten, inclusief de online verkopen. Cijfers van websuper Picnic zijn niet in het onderzoek meegenomen.