De Boeing 737 MAX mag van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA binnenkort de lucht weer in, meldt de toezichthouder woensdag. De Europese toezichthouder EASA laat aan NU.nl weten te verwachten eind dit jaar of begin volgend jaar het vliegverbod te kunnen opheffen.

EASA verwacht ergens deze maand een richtlijn te kunnen publiceren, waar belanghebbenden dan gedurende een maand op kunnen reageren. "Daar ondernemen we vervolgens actie op", aldus EASA. "Pas daarna kunnen we een definitieve richtlijn opstellen en met de publicatie daarvan is het vliegverbod vanuit EASA opgeheven."

De Europese toezichthouder benadrukt dat het dan nog niet zo is dat het toestel direct weer commercieel kan worden ingezet. Zo moeten piloten specifieke trainingen volgen en hebben sommige EU-lidstaten eigen vliegverboden opgelegd die opgeheven moeten worden.

In Nederland heeft alleen vakantievlieger TUI de Boeing 737 MAX in de vloot.

Topman noemt besluit belangrijke mijlpaal

Topman Stan Deal van Boeing Commercial Airplanes noemt het besluit van de FAA een belangrijke mijlpaal. "We blijven samenwerken met toezichthouders en met onze klanten om het toestel wereldwijd weer in te kunnen zetten", zegt hij op de site van Boeing.

De 737 MAX is een van de voornaamste toestellen van Boeing, maar sinds maart 2019 staan alle vliegtuigen van dit type wereldwijd aan de grond, nadat twee toestellen in 2018 en 2019 neerstortten. Daarbij kwamen 346 mensen om het leven.

Boeing heeft sindsdien aanpassingen gedaan aan het toestel en was in afwachting van goedkeuring van de diverse luchtvaartautoriteiten. In de Verenigde Staten is die toestemming woensdag definitief ontvangen.

FAA wil diverse aanpassingen van Boeing

Dit betekent niet dat de toestellen meteen weer op grote schaal de lucht in mogen. De FAA verlangt van Boeing dat het eerst diverse aanpassingen doet. Ook moeten piloten trainingen volgen en moeten de luchtvaartmaatschappijen eerst onderhoud aan de toestellen plegen.

Daarnaast is nog geen officiële toestemming verkregen van diverse andere luchtvaarttoezichthouders, waaronder de Europese EASA. De verwachting is dat dit binnenkort alsnog gebeurt.