De online shopper zorgde in het afgelopen kwartaal voor een flinke omzetgroei bij Ahold Delhaize, maakt het bedrijf woensdag bekend. Zo steeg de omzet bij webwinkel bol.com met maar liefst 45,6 procent, terwijl het concern ook met zijn websupers hard groeide.

Vooral in de Verenigde Staten, een belangrijke afzetmarkt voor het bedrijf, wist de consument de online kanalen veel beter te vinden. Daar realiseerde het concern een omzetplus van maar liefst 114,7 procent.

In totaal groeiden de verkopen van alle online winkels van Ahold Delhaize gemiddeld met 62,6 procent en kwamen die uit op 1,78 miljard euro.

De verkopen van alle onderdelen van Ahold Delhaize, dus inclusief de fysieke supermarkten, groeiden met 6,8 procent naar 17,8 miljard euro. De winst daalde op jaarbasis met 85 procent naar 68 miljoen euro. De daling hing vooral samen met een voorziening van 577 miljoen euro voor een Amerikaans pensioenenplan.

Het concern verwacht een verdere groei van de online omzet. Zo wordt de capaciteit van bol.com met 50 procent uitgebreid. Ook in de VS worden de online activiteiten uitgebreid.

Het bedrijf kondigde tevens aan een deel van de aandelen terug te kopen. Het gaat om aandelen ter waarde van in totaal 1 miljard euro. Het terugkoopprogramma gaat begin volgend jaar van start.

in Europa heeft Ahold Delhaize inmiddels ruim vijfduizend winkels, waaronder zo'n elfhonderd Etos- en Gall & Gall-winkels.