Kaas, wijn, wat noten en een peperdure olijfolie; het overhandigen van het kerstpakket is hét moment van het jaar waarop bedrijven hun waardering kunnen tonen aan werknemers. De doos vol lekkernijen zal door de coronacrisis niet meer op het kerstfeest van het bedrijf worden uitgedeeld en zal er bovendien ook anders uitzien, blijkt uit een rondgang van NU.nl.

"Iedereen moest thuisblijven, je kon geen praatje houden bij het koffiezetapparaat, geen zomerbarbecue met het werk en er zijn geen kerstborrels", somt directeur Bart Poierrié van kerstpakketten.nl de beperkingen op de werkvloer van de afgelopen maanden op.

Die moeilijke tijden zijn ook terug te zien in hoe werkgevers omgaan met het kerstpakket. "Zij zetten een stapje extra om hun waardering te tonen. Ze zeggen tegen hun werknemers: 'Jongens, jullie hebben al genoeg ellende meegemaakt'."

Ook de Makro, al tientallen jaren marktleider als het gaat om kerstpakketten, spreekt van extra waardering voor werknemers. "Werkgevers vragen zich af: Ik kan het niet uitreiken, dus hoe kunnen we dit zo persoonlijk mogelijk aanpakken?'."

Doos vol lekkernijen wordt het meest gewaardeerd

De marktleider merkt dan ook dat er dit jaar "ruimere pakketten" worden verstuurd. Zij zien bijvoorbeeld dat veel bedrijven een borrelpakket meesturen, gecombineerd met een digitale escaperoom of pubquiz, om zo de kerstborrel te vervangen en de collega's een extraatje te geven.

Daar hoort nog vaak een fysiek kerstpakket bij. "Die fysieke doos wordt vaak als een blijk van waardering gezien en zijn wat persoonlijker, waardoor mensen denken: mijn werkgever heeft zijn best gedaan voor ons", aldus een woordvoerder van Makro Kerstpakketten. "En wat is er nou leuker dan wat waardering te geven?", voegt Poierrié daaraan toe.

Die pakketten worden meer en meer online gekocht. Waar die vorig jaar nog vaak in een fysieke showroom werden uitgezocht en samengesteld, gebeurt dat nu veelal online."Mensen mogen niet naar de showroom en komen online dan snel bij ons terecht. We hebben nu al 20 procent meer klanten dan vorig jaar", stelt de directeur van kerstpakketten.nl.