Alle winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall kampten vrijdag sinds de vroege ochtend met een pinstoring, bevestigt een woordvoerder desgevraagd aan NU.nl. Pas aan het begin van de middag was de storing verholpen.

Het betrof ook de AH to go-winkels en de winkels in België. Volgens de woordvoerder ging het om een netwerkstoring.

Samen met KPN werd de hele ochtend gewerkt aan het verhelpen van het probleem, de oorzaak daarvan is nog niet bekend. De woordvoerder kon nog niet zeggen hoeveel omzet de winkels zijn misgelopen, er kon alleen met contant geld worden afgerekend in de filialen.

Een aantal winkels waar alleen met pin kan worden betaald, had de deuren gesloten. "En nog een aantal andere winkels, alhoewel dat niet het beleid is."

Albert Heijn, Etos en Gall & Gall maken allemaal deel uit van hetzelfde concern: Ahold Delhaize. De woordvoerder benadrukte dat klanten via de websites nog wel hun aankopen konden doen en afrekenen.

In Nederland zijn zo'n 1.000 AH-winkels, 550 Etos-filialen en 600 Gall & Galls.

Eerder deze maand had Albert Heijn te kampen met technische problemen op de website en lag de site enige tijd plat. Dat kwam volgens het supermarktbedrijf door de enorme digitale toeloop als gevolg van de strengere coronamaatregelen.