De horeca ziet het pinverkeer flink afnemen als gevolg van de 'gedeeltelijke lockdown', maar de klap lijkt minder hard aan te komen dan na de horecasluiting in maart. Dat valt op te maken uit pinomzetcijfers van ING.

Op de eerste dag van de nieuwe maatregelen, op 15 oktober, lag de pinomzet 65 procent lager dan normaal het geval is, aldus ING. Op 16 maart, de eerste dag van de eerste lockdown, lag de pinomzet maar liefst 85 procent lager dan gebruikelijk.

Een mogelijke verklaring is volgens ING-econoom Marten van Garderen dat ondernemers dit keer beter weten wat ze kunnen verwachten. "Mogelijk zijn ondernemers nu beter voorbereid op de veranderde situatie. Bijvoorbeeld zodat er nu op meer plekken eten kan worden afgehaald of wordt bezorgd." Ook een recente toename van het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop.

Op de dag vóór de nieuwe maatregelen kwam de pinomzet overigens nog even boven het gebruikelijke niveau uit, met 10 procent. Er werd iets meer gepind, maar er werd vooral een hoger bedrag afgerekend: waar de afgelopen weken op woensdag voor gemiddeld 15 euro werd gepind in de horeca, lag dat bedrag de woensdag voor de tweede horecasluiting op 20 euro.

Café-eigenaar over lockdown: 'Hoop dat het maar vier weken duurt'
120
Café-eigenaar over lockdown: 'Hoop dat het maar vier weken duurt'