Het Nederlandse betaalplatform Adyen, dat de meeste consumenten zullen kennen van hun bankafschriften, heeft in de eerste zes maanden van dit jaar voor zo'n 130 miljard euro aan transacties verwerkt. Dat is een toename van bijna een kwart vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers.

De groei zat logischerwijs vooral in de online bestedingen. Er werd zo veel meer besteed aan online aankopen van spulletjes en abonnementen - op bijvoorbeeld Netflix of Spotify - dat dit het verlies aan volume uit de reisbranche meer dan compenseerde.

De betalingen die het Amsterdamse bedrijf afhandelde voor stenen winkels daalden ook als gevolg van de lockdowns. Adyen vaarde zelf ook wel bij de toegenomen online kooplust. De omzet kwam met bijna 280 miljoen euro ruim een kwart hoger uit, met een bedrijfsresultaat van 141 miljoen.

Adyen verwacht ook in de toekomst nog te profiteren van de verschuiving van cashbetalingen naar digitaal afrekenen, meer internationaal verkeer en de samensmelting van online en offline winkelen. Ook denkt het platform te profiteren van een toenemende vraag naar mogelijkheden om contactloos te betalen in winkels.