NS wil de lonen van het personeel de komende twee jaar niet verhogen, staat in de plannen die het bedrijf heeft opgesteld om de terugloop van inkomsten het hoofd te bieden. Door de salarissen te bevriezen, hoopt NS gedwongen ontslagen te voorkomen.

Onder meer doordat veel mensen vanwege de coronapandemie thuiswerken, zijn de inkomsten van NS fors afgenomen. Zo meldt het bedrijf dit jaar 1,5 miljard euro aan inkomsten mis te lopen. Na compensatie vanuit de overheid blijft er dit jaar nog altijd een gat van 150 miljoen euro in de begroting over. Tot aan 2025 verwacht NS 4,7 miljard euro omzet mis te lopen.

De vervoerder wil in de komende jaren dan ook in totaal 1,4 miljard euro besparen. Het bedrijf verwacht dat de opbrengsten pas na 2024 weer op het oude niveau zijn en besloot daarom eerder al 2.300 banen te schrappen. In de komende vijf jaar gaan naar verwachting ook ongeveer 2.500 werknemers met pensioen.

NS, de centrale ondernemingsraad en vakbonden onderhandelen sinds woensdag over de bezuinigingen. Wel is al duidelijk dat NS de huidige cao niet wil wijzigen en met twee jaar wil verlengen. "Concreet betekent dit dat de huidige loonschalen niet stijgen", schrijft de vervoerder.

Ook verwacht NS flexibiliteit van zijn personeel. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een medewerker andere werkzaamheden moet verrichten of op een andere standplaats of ander tijdstip moet werken. Ook moeten medewerkers zich mogelijk laten omscholen.

FNV sluit acties niet uit

Vakbond FNV is niet gelukkig met het plan van NS om de lonen te bevriezen. Volgens de bond zijn NS-medewerkers er eerder al op achteruitgegaan, doordat in 2019 het loon minder hard steeg dan de inflatie. Dat mag niet nogmaals gebeuren, vindt FNV, die eraan toevoegt dat acties niet worden geschuwd.

Ook de vakbond voor rijdend personeel VVMC kan zich niet vinden in de voorstellen van NS. De bond heeft het idee dat NS de coronacrisis gebruikt om plannen door te voeren die het al eerder had, bijvoorbeeld werknemers op andere tijden of plekken laten werken.

VVMC-bestuurder Wim Eilert meldt dan ook dat zijn leden weinig zien in de plannen. Hij verwacht niet dat de onderhandelende partijen er snel uit komen.