Wehkamp wist in het afgelopen boekjaar, dat bij de webwinkel eindigt op 31 maart 2020, zijn winst ruim te verdubbelen naar 24 miljoen euro. Ook zag het bedrijf door de corona-uitbraak de verkoop van meubels en tuinartikelen toenemen, terwijl de kledingverkoop afnam, meldt het bedrijf maandag.

De sterk gestegen winst had de webwinkel naar eigen zeggen te danken aan de nieuwe bedrijfsstrategie. Daarin focust het bedrijf op producten waarmee meer winst behaald kan worden. Het gaat dan onder meer om woonartikelen.

Ook wil Wehkamp meer samenwerkingen aangaan. Zo werkt het bedrijf al samen met HEMA. Met welke andere ondernemingen Wehkamp zou willen samenwerken, is niet bekendgemaakt.

Opvallend genoeg ging de gestegen winst gepaard met een daling van de omzet. De omzet nam met 3 procent af naar 640 miljoen euro. Wehkamp wist echter zijn kosten te verlagen.

Ander koopgedrag door uitbraak van COVID-19

In het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar, dat van 1 april 2020 tot en met 31 maart 2021 loopt, zijn de omzet en winst gestegen. Wehkamp vermeldt daarbij overigens geen concrete bedragen of percentages.

Het bedrijf merkte dat het koopgedrag van zijn klanten door de uitbraak van COVID-19 veranderde. Zo kochten mensen minder kleding, maar gaven ze wel meer geld uit aan artikelen voor thuiswerken, meubels, speelgoed en tuinartikelen.

Wehkamp verwacht dat de omzet en winst in de rest van het jaar verder toenemen, onder meer doordat de verkopen in de categorieën Mode, Living en Baby zullen stijgen.

Uitbreiding van financiële dienstverlening

Wehkamp maakte ook bekend zijn activiteiten op het gebied van financiële dienstverlening uit te breiden. Het gaat om het onderdeel Lacent.

Lacent bepaalt de kredietwaardigheid van klanten en verzorgt het betalingsverkeer voor Wehkamp en de winkelketen BCC, die consumentenelektronica verkoopt. Wehkamp wil de Lacent-diensten onder de naam Tinka ook aan andere bedrijven aanbieden. Meerdere bedrijven zouden hier interesse in getoond hebben.

Weliswaar daalde de omzet van dit bedrijfsonderdeel in het afgelopen jaar, maar dit kwam volgens Wehkamp doordat Lacent strenger werd bij de beoordeling van nieuwe klanten.

Tientallen banen verdwijnen bij Wehkamp

Eerder dit jaar maakte Wehkamp bekend tientallen banen te schrappen, onder meer op de vestiging in het Gelderse Maurik. Ook verdwijnen er arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor in Zwolle.

De plannen stuitten op weerstand van het personeel en de vakbond. Twee weken geleden werd besloten tot een staking die nog steeds voortduurt. Door de acties zijn de levertijden voor sommige productgroepen opgelopen.