ING sluit een kwart van de kantoren waar consumenten terechtkunnen voor het regelen van de uitvoerige bankzaken, zoals een hypotheekgesprek. Dat laat de bank in een verklaring weten, naar aanleiding van een bericht daarover van De Telegraaf vrijdag.

Op dit moment heeft ING 419 locaties waar klanten terechtkunnen voor het regelen van de bankzaken. Dat zijn 170 kantoren en 249 zogenoemde servicepunten. Er verdwijnen 42 kantoren, die worden samengevoegd met andere kantoren of opgaan in een servicepunt.

Door de sanering van het kantorennetwerk, verdwijnen ook banen. ING zegt te verwachten dat daarbij geen gedwongen ontslagen vallen. "Omdat veel medewerkers op een andere plek binnen de bank aan de slag kunnen." De sluiting gaat ten koste van 150 voltijdsbanen (fte).

Een heel klein deel daarvan wordt opgevangen door het niet verlengen van tijdelijke contracten. Ook kunnen werknemers gebruikmaken van een vrijwillige vertrekregeling.

Bij de kantoren die in het komende jaar definitief gesloten worden, komen volgens ING gemiddeld twee tot drie klanten per uur. Door internetbankieren neemt de behoefte van klanten om naar een kantoor te gaan af, stelt ING. De coronacrisis heeft dat proces verder versneld.