Een aantal regionale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), wil dat meer delen van het hoofdrailnet opengesteld worden voor andere vervoerders dan de NS. Wanneer de gunning definitief aan NS gegund wordt, willen zij dit juridisch laten toetsen. Dat bevestigt een woordvoerder naar aanleiding van berichtgeving van NRC dinsdag.

Het gaat om commerciële vervoerders, waaronder Arriva en Connexxion. Ze vinden de beslissing tot alleenrecht van de NS "onzorgvuldig, overhaast en in strijd met de Europese regelgeving", schrijft NRC.

De woordvoerder van de FMN zegt nog niet te weten bij welk loket wordt aangeklopt voor het toetsen van de gunning. Volgens de verenigde regionale vervoerders loopt Nederland achter in Europa met liberalisering van het spoornet. Het beleid van de Europese Unie is daar volgens NRC juist wel op gericht.

Vorige maand schreef staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer dat de NS ook na 2024 het alleenrecht op het landelijke spoorwegnet houdt.

Volgens Van Veldhoven levert de NS goede prestaties, ook in vergelijking met buitenlandse spoorbedrijven. De toelating van meer partijen op het hoofdnet vindt de staatssecretaris "complex en risicovol, wat uiteindelijk nadelig kan uitpakken voor zowel de reiziger als de belastingbetaler".