Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 20 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Oxfam: Supermarkten scoren nog steeds onvoldoende op mensenrechten

Door NU.nl

30 jun 2020 om 00:00Update: 3 jaar geleden
nujij comment125 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De vijf grootste supermarkten van Nederland scoren nog altijd ondermaats als het aankomt op mensenrechten bij de productie van het assortiment. Dat concludeert Oxfam Novib dinsdag in een jaarlijks terugkerend onderzoek. Er is te weinig transparantie en er wordt niet genoeg gedaan om uitbuiting tegen te gaan.

"We hebben onderzocht of supermarkten transparant zijn en de verantwoordelijkheid nemen voor de manier waarop in ontwikkelingslanden arbeidsrechten worden gerespecteerd, kleinschalige boeren welvarend kunnen zijn en de vrouwen die ons eten produceren rechtvaardig worden behandeld", aldus de maatschappelijke organisatie.

Opvallend is dat prijsvechter Lidl nog het best scoort in de lijst met Jumbo, Albert Heijn (AH), Aldi en PLUS. De eerstgenoemde keten krijgt een waardering van 32 procent, terwijl de anderen achtereenvolgens 23, 19, 18 en 9 procent behalen. Iedere keten is erop vooruitgegaan, hoewel dat maar om enkele procenten gaat bij PLUS en AH.


Er is nog veel werk aan de winkel voor er geen uitbuiting meer in de schappen ligt.
Charlotte Vollaard, Oxfam Novib

Plan van aanpak nodig voor een voldoende

De eerste stap is om transparant te zijn en onderzoek te doen naar misstanden. Vervolgens kan hier met beleid iets aan worden gedaan, legt mensenrechtenexpert Charlotte Vollaard van Oxfam uit. "Het wordt tijd dat Nederlandse supermarkten dit proces gaan versnellen."

Er worden namelijk tot nu toe vooral kleine stappen gezet. Zo is Albert Heijn begonnen met het openbaar maken van een wereldkaart met daarop alle leveranciers en belooft Lidl om voortaan drie keer per jaar een onderzoek te publiceren over de risico's binnen een productgroep. "Pas als supermarkten ook een plan van aanpak publiceren en hun toezeggingen op een transparante manier gaan uitvoeren, kunnen ze een voldoende halen", zegt Vollaard.

'Ranglijst laat zien dat wetgeving nodig is'

"Er is nog veel werk aan de winkel voor er geen uitbuiting meer in de schappen ligt", zegt Vollaard. "Dat alles niet in één keer onder de loep genomen kan worden snappen we, maar het is wel belangrijk dat supermarkten overkoepelend beleid gaan voeren en hun verantwoordelijkheid nemen."

Volgens Oxfam kan de overheid ook een cruciale rol spelen in het eerlijker maken van het supermarktassortiment. Wetgeving zorgt ervoor dat mensenrechtenbeleid niet langer vrijblijvend is. Vollaard: "Er is meer nodig dan vrijwillige convenanten. Onze ranglijst laat zien dat verbetering anders erg langzaam gaat."

Eerder

  • 08 jun 2020 om 10:58
    Producten met duurzaamheidslabel groeien harder dan ander voedsel
    Producten met duurzaamheidslabel groeien harder dan ander voedsel
  • 09 apr 2020 om 00:02
    Oxfam Novib: Coronacrisis draait strijd tegen armoede tien jaar terug
    Oxfam Novib: Coronacrisis draait strijd tegen armoede tien jaar terug
  • 13 dec 2019 om 05:59
    Ruim de helft van de consumenten is bereid om 'eerlijke' jeans te kopen
    Ruim de helft van de consumenten is bereid om 'eerlijke' jeans te kopen
Beeld: Pro Shots
nujij comment125 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

SupermarktenDuurzaamheidEconomieOxfam Novib


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment125 reacties

Net binnen

  • 11:45
    Jack van Gelder maandag weer terug bij HLF8: 'Zou niet weten waarom niet'
  • 11:21
    Bitcoinkoers stijgt verder door bankenonrust: 70 procent erbij sinds begin dit jaar
  • 11:01
    Willem-Alexander en Máxima komen dit jaar naar Deventer voor Koningsspelen
  • 10:35
    Gasprijs daalt tot onder de 40 euro

Meest gelezen

  • 1
    Drie mannen opgepakt die duizend Nederlanders oplichtten voor 1,2 miljoen euro
  • 2
    Aston Martin met succes in beroep: Alonso heeft derde plaats in Jeddah terug
  • 3
    'Nucleaire optie' van Macron maakt Franse pensioenonrust alleen maar groter
  • 4
    NU+Verstappen ontevreden na tweede plaats Jeddah: 'Alles moet perfect zijn'
  • 5
    De overheid vindt het niet fijn, maar we gaan steeds vaker aan de slag als zzp'er


Nieuwsvideo's

  • Ruimtepuin brandt grotendeels op in dampkring boven Californië
    Ruimtepuin brandt grotendeels op in dampkring boven Californië
  • Finland bouwt 200 kilometer aan hekken op de Russische grens: dit is het plan
    Finland bouwt 200 kilometer aan hekken op de Russische grens: dit is het plan
  • Brandweer blust felle autobrand in Houten
    Brandweer blust felle autobrand in Houten
  • Kijk hier de inhaalrace van Verstappen in Saoedi-Arabië terug
    Kijk hier de inhaalrace van Verstappen in Saoedi-Arabië terug

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden