
Boeing mag 737 MAX-toestel weer van stal halen voor testvluchten
FAA benadrukt dat het groene licht voor de testvluchten niet betekent dat de problemen met de 737 MAX weer verholpen zijn. Uit de tests moet gaan blijken of de problemen met de besturingssoftware verleden tijd zijn. De testvluchten zullen worden uitgevoerd in de omgeving van de Amerikaanse stad Seattle, waar de vliegtuigbouwer de toestellen maakt.
De fout in de besturingssoftware leidde tot vliegtuigcrashes in Indonesië en Ethiopië, waarbij alle 346 inzittenden om het leven kwamen. Hierdoor wordt het toestel sinds maart vorig jaar niet meer gebruikt.
Als de testvluchten succesvol zijn, kan het alsnog maanden duren voordat de 737 MAX weer in de lucht te vinden is. Zo hebben piloten mogelijk nog training nodig om met de vernieuwde 737 MAX te vliegen, moeten toestellen nog uit de mottenballen gehaald en getest worden én moeten andere luchtvaartautoriteiten ook nog groen licht geven.
Met de testvluchten lijkt er weer licht aan het eind van een lange tunnel te zijn voor Boeing. Het 737 MAX-dossier heeft de vliegtuigbouwer het afgelopen anderhalf jaar miljarden gekost aan misgelopen verkopen en compensatieregelingen voor vliegmaatschappijen en andere 737-MAX klanten. Hierdoor boekte Boeing vorig jaar voor het eerst sinds 1997 een verlies. Door de problematiek moest ook topman Dennis Muilenburg eind december het veld ruimen.