Koffieketen Starbucks stopt voorlopig met het plaatsen van betaalde advertenties op sociale media, laat het bedrijf zondag weten. Het is een reactie op de hatelijke taal die volgens het bedrijf veel op de platforms te vinden is.

"Wij geloven dat er meer moet worden gedaan om gastvrije en inclusieve online gemeenschappen te creëren", aldus Starbucks op de website. De koffieketen zegt over de haatzaaiende taal in gesprek te gaan met socialemediabedrijven en burgerrechtenorganisaties.

Het bedrijf zal nog wel berichten plaatsen op de socialemediaccounts, maar geen betaalde advertenties.

Meerdere grote bedrijven, zoals Coca Cola, Honda en Levi's, kondigden de afgelopen dagen aan om geen advertenties meer te kopen op sociale media vanwege de haatdragende taal. Unilever stopt specifiek met adverteren op Facebook, Instagram en Twitter in de Verenigde Staten.

De bedrijven hopen met de actie de socialemediabedrijven te dwingen om sneller stappen te ondernemen om het verspreiden van haat tegen te gaan. "Het doorgaan met adverteren voegt voor nu geen waarde toe aan de samenleving", aldus Unilever.

Oproep tot boycots

De boycots lijken een reactie te zijn op de oproep van burgerrechtenorganisaties om in juli niet meer te adverteren bij de sociale netwerken.

Met de hashtag #StopHateForProfit stelden zij dat bedrijven als Facebook te weinig doen om haatdragende berichten en misleidende informatie te verwijderen. Twitter werd door hen niet specifiek genoemd.

Facebook (waar ook Instagram onder valt) zegt in een reactie jaarlijks miljarden dollars te investeren om de platforms veilig te houden. Wel zegt het bedrijf "dat er nog veel werk te doen is".