KLM wil tot een akkoord komen met Aviclaim, een organisatie die passagiers bijstaat in het claimen van compensatie, over het terugstorten van het geld van mensen die geen voucher willen voor een geannuleerde vlucht. Dat maakt de maatschappij dinsdag bekend.

Aviclaim had een rechtszaak aangespannen tegen KLM vanwege het aanvankelijk vasthouden aan vouchers in plaats van het terugstorten van de ticketprijs van vóór 15 mei geannuleerde vluchten.

KLM zegt uitstel bij de rechtbank te hebben aangevraagd, zodat het de gegevens en machtigingen van de 25 passagiers die zich bij Aviclaim gemeld hadden, kan controleren. Op die manier hoopt de maatschappij de zaak te kunnen afhandelen met de organisatie.

"Sinds 11 juni kan elke passagier wiens vlucht door KLM is geannuleerd, om restitutie vragen. Dit geldt dus ook voor de passagiers in deze rechtszaak", aldus de reactie van de luchtvaartmaatschappij.

KLM volgt Transavia

De mededeling komt nadat eerder op dinsdag bekend werd dat Transavia, waartegen eveneens een zaak was aangespannen, een schikking heeft getroffen met reizigers, om een zo rechtszaak te voorkomen.

"De Europese wetgeving op dit vlak is helder en er is geen speld tussen te krijgen: passagiers hebben recht op hun geld terug", zei Aviclaim-directeur Remco Kuilman eerder tegen NU.nl.

Vorige week werd bekend dat KLM en dochteronderneming Transavia hun beleid zouden aanpassen met betrekking tot vouchers. Waar ze eerder hadden besloten alleen reizigers met een geannuleerde vlucht na medio mei direct de optie te bieden om hun geld terug te krijgen, doen ze dat nu met terugwerkende kracht voor alle geschrapte vluchten.