Nadat eerder al KLM en Transavia terugkwamen op hun besluit om reizigers geen geld terug te geven bij een geannuleerde vliegreis, volgt TUI Nederland nu ook dat voorbeeld. Consumenten hebben volgens Europees recht altijd recht op geld terug wanneer een vlucht wordt geschrapt door de uitvoerende partij.

KLM en Transavia kwamen al eerder tot inkeer, nadat Brussel de Nederlandse overheid terugfloot over het gedogen van het geven van vouchers in plaats van geld terug. Maar beide maatschappijen wilden dat beleid pas gaan hanteren vanaf medio mei.

Nadat een claimorganisatie met een rechtszaak dreigde om geld terug te eisen voor klanten van wie de vlucht voor de inmenging van Brussel was geschrapt, kwamen zij daar alsnog op terug. Nu belooft ook TUI aan klanten die dat willen, alsnog geld terug te geven van vliegreizen die sinds de uitbraak van COVID-19 werden gecanceld.

TUI moet systeem nog optuigen

TUI voert als reden voor het gewijzigde beleid op dat de autoriteiten van inzicht zijn veranderd. "Zij hebben immers hun eerdere oproep om niet handhavend op te treden in het geval er voor geannuleerde vluchten ten gevolge van corona vouchers worden uitgegeven, recent ingetrokken", aldus TUI Nederland.

Nederlands grootste touroperator, die ook eigen vliegtuigen heeft, zegt dat nog een proces moet worden ingericht waarmee het mogelijk wordt dat klanten geld terug kunnen vragen. "Zodra de aanvragen tot terugbetaling kunnen worden ingediend, zal TUI uitgebreid communiceren over hoe het in zijn werk gaat."

Voor pakketreizen, waarbij reis en verblijf worden geboekt, geldt nog steeds dat vakantiegangers een voucher krijgen aangeboden wanneer hun reis niet doorgaat. Die reisvouchers worden gedekt door de SGR, sinds kort met steun van de overheid, voor het geval de touroperator failliet gaat.